Tuna Park har blivit viralt på Tiktok: "Sprider kärlek"

Tuna Park har blivit viralt på Tiktok. Bakom succén står syskonen Charbel, 17, och Ritta Zako, 18, vars intervjuer med barn har visats miljontals gånger. "Vi vill få folk att skratta", säger Ritta Zako.

Ritta Zako, 18, och Charbel Zako, 17, har genom intervjuer med barn gjort Tuna Park viralt på Tiktok. Deras videos på köpcentrumet har setts miljontals gånger.

Ritta Zako, 18, och Charbel Zako, 17, har genom intervjuer med barn gjort Tuna Park viralt på Tiktok. Deras videos på köpcentrumet har setts miljontals gånger.

Foto: Fanny Juhlin

Eskilstuna2024-05-04 07:03

Tuna Park har blivit ett känt fenomen på Tiktok och det handlar om allt annat än köpcentrumets handel. Det är på Tuna Park som intervjuer med barn har blivit viralt och klippen syns överallt i sociala medier.

I klippen handlar intervjuerna om kärleksdraman, uppbrott och intriger – det har blivit en realityserie som miljontals personer följer dagligen.

Bakom uppmärksamheten står syskonparet Charbel och Ritta Zako.

– Det började som ett skämt och ett försök till att skapa underhållning. Vi ville få ungdomar att vara på Tuna Park istället för att hamna i dåliga vanor på gatorna. Det betyder väldigt mycket att de hellre hänger med oss. Efter ett tag började fler och fler kolla på våra videos och nu har vi miljontals visningar, säger Ritta Zako, 18.

På Tiktok har syskonen skapat karaktärer som syns i deras videos och som tittarna får följa – likt en realityserie. Karaktärerna har gjort succé och det finns bland annat "Tuna Parks Barbie", "Tuna Parks andre norske coola kille" och "Tuna Parks rappare". 

Den karaktären som fått mest uppmärksamhet är "Tuna Parks andre norske coola kille" – en tioårig kille som med sin norska imitation har fått många att skratta. Det spekuleras även om han verkligen är norsk på riktigt, som han själv påstår.

undefined
"Vi vill bara sprida kärlek, det är vårat mål", säger Ritta Zako.

Hur har karaktärerna vuxit fram?

– Det är barnen själva som får bestämma vilken karaktär de vill vara. Det är många som vill vara med i våra videos och efter de har bestämt vilken karaktär de vill vara får de fortsätta gå in i sina roller i nästa video. Många av karaktärerna har blivit virala.

I flera videos ska även barnen bevisa sin kärlek för varandra och det blir oftast genom olika sånger.

– Det har alltid varit vårt mål, att sprida mycket kärlek. Det är också kul att många följer karaktärerna och i kommentarsfälten ser vi människor diskutera vilken karaktär de gillar mest.

I några av klippen syns även barn med flera sedelbuntar på sig.

– Pengarna är inte riktiga och används mest på skoj. Första videon vi gjorde med pengarna fick enormt mycket visningar så då fortsatte vi med det. Jag antar att det skapar någon slags nyfikenhet eller spänning, säger Ritta Zako.

Men det är inte alla som tycker att det Charbel och Ritta Zako gör är roligt.

Syskonen får väldigt mycket hat riktat mot sig. Några av kommentarerna lyder:

"Vad är Tuna Park och varför är det ett ställe för störda barn".

"Det här har gått överstyr".

"Vad händer med Sverige".

"Eskilstuna har blivit nya Borås".

"Skäms över att bo i Eskilstuna".

– Det är många som ser negativt på det vi gör och ifrågasätter varför vi intervjuar barn. Vi får höra att vi skämmer ut oss och bara är pinsamma. Många på min skola undrar vad det är jag gör med mitt liv. Men vi försöker fokusera på det som är positivt. Det är omöjligt att inte få hat på en app som Tiktok, säger Ritta Zako.

undefined
"Det har aldrig varit så mycket folk på Tuna Park som det är nu", säger syskonparet.
undefined
I klippen handlar intervjuerna om kärleksdraman, uppbrott och intriger – det har blivit en realityserie som miljontals personer följer dagligen. "Vi vill få folk att skratta", säger Ritta Zako.

När tidningen intervjuar syskonen blir deras popularitet i köpcentrumet tydlig. Barn springer fram till dem från alla hörn och flockas runt syskonparet. De har blivit kändisar i takt med den virala succén och under intervjun står flera barn och väntar på att få en stund med Tiktok-stjärnorna.

– När vi är här flockas barn runt oss och det har aldrig varit så mycket folk på Tuna Park som det är nu. Samtidigt tycker många att Tuna Park har blivit nya Borås, säger Charbel Zako.

Nya Borås?

– Att något är "Borås" är en gammal trend på sociala medier. Det är helt enkelt ett märkligt och konstigt ställe som man inte vill vara på eller komma ifrån. Men det har varit vårt mål och vi ville göra något annorlunda för att sticka ut från mängden. 

Var ni beredda på att det skulle bli så viralt?

– Jag har alltid trott på oss och att det vi gör skulle bli stort. Stora kreatörer på Tiktok började nämna oss och då började vi förstå att vi hade blivit kända. Jag är glad över att vi fortsatte trots allt hat. Många tror att vi tjänar pengar på det vi gör, men vi har inte tjänat en krona, säger Ritta Zako.

Vad gör ni om något barn ångrar sig och inte vill vara med längre?

– Om någon ångrar sig tar vi såklart bort videon. Det har hänt väldigt många gånger och det respekterar vi. Vi brukar också be barnen som är med att fråga sina föräldrar innan vi börjar filma.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!