Tuna park storsatsar för att minska elförbrukningen

Tuna parks hållbarhetsarbete fortsätter, nu ska hela gallerian energieffektiviseras. I höst plockar de in proptech-bolaget Sally R som bland annat ska skapa ett bättre inomhusklimat, förutom att sänka energiförbrukningen.

"Vår roll som fastighetsägare är att se över vilka investeringar vi behöver göra samtidigt som vi utbildar och informerar vår driftpersonal och hyresgäster om hur deras rutiner kan minska vår energianvändning", säger Veronica Gustafsson, centrumchef på Tuna park, angående att de ska energieffektivisera gallerian.

"Vår roll som fastighetsägare är att se över vilka investeringar vi behöver göra samtidigt som vi utbildar och informerar vår driftpersonal och hyresgäster om hur deras rutiner kan minska vår energianvändning", säger Veronica Gustafsson, centrumchef på Tuna park, angående att de ska energieffektivisera gallerian.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna2023-06-19 04:45

Sally R ska sänka energiförbrukningen i Tuna parks köpcentrum, med början i höst. Sally R är ett proptech-bolag, vilket betyder att de arbetar med tillämpning av ny teknik och digitalisering i fastighetsbranschen, och de räknar med att kunna sänka energiförbrukningen rejält för gallerian i Eskilstuna.

– För köpcentrum brukar vi se energibesparingar om cirka 15-25 procent på hela fastigheten. Vi räknar med liknande resultat i Tuna park, säger Petter Kvist, försäljningschef på Sally R.

Tuna park har under de senaste åren gått från 1,8 miljoner besökare till nästan 3,2 miljoner. Stora investeringar, fler hyresgäster och nya butikskoncept är en del av det som ligger bakom den positiva utvecklingen över tid. Tuna park har sedan tidigare investerat i nya entréer med syfte att förbättra inomhusklimaten och minska energianvändningen.

undefined
Tuna park byggdes 2005 och nu ska köpcentret energieffektiviseras av företaget Sally R.

De har även uppgraderat alla ljuskällor till LED och under våren har smarta vattenmätare från Smartvatten installerats. Med mätarna kan vattenläckage upptäckas snabbt och tillsammans med hyresgästerna kan de se förbrukning i realtid för att på så sätt förändra beteenden och minska vattenanvändningen över tid. 

– Tillsammans med våra hyresgäster kan vi minska vår förbrukning och därmed vår klimatpåverkan, förklarar Veronica Gustafsson, centrumchef på Tuna park, och fortsätter:

– Vår roll som fastighetsägare är att se över vilka investeringar vi behöver göra samtidigt som vi utbildar och informerar vår driftpersonal och hyresgäster om hur deras rutiner kan minska vår energianvändning.

undefined
Veronica Gustafsson, centrumchef på Tuna park.

Tuna park byggdes 2005 och köpcentret byggdes till 2018, med bland annat City gross. Den äldre delen av Tuna parks lokaler kommer initialt att optimeras av Sally R. Med ett system från 2005 finns det en stor potential att spara energi, men även att ge de verksamheter och företag som finns i lokalerna en bättre och hälsosam inomhusluft.

– Arbetet med att koppla upp vissa av de äldre systemen pågår. Vi räknar med att starta igång i augusti-september. Vi kommer att ansluta Sally R:s molntjänst till fastighetens befintliga styrsystem, säger Petter Kvist.

Tjänsten hämtar data, luftkvalitetsdata samt annan data från styrsystemet från fastigheten varje minut. Därefter räknar algoritmer ut optimala inställningsvärden, som automatiskt verkställs i systemet.

undefined
Petter Kvist, försäljningschef på Sally R.

– Tjänsten jobbar alltid för att säkerställa ett hälsosamt inomhusklimat till lägsta möjliga energikostnad. För ett köpcentrum varierar behovet av ventilation, värme och kyla mycket, beroende på bland annat beläggning, antalet människor. Vi ser till att dessa system styrs baserat på faktiskt behov, kontinuerligt. 

Enligt Sally R står ventilation, värme och kyla för ungefär 40 procent av fastigheters totala energiförbrukning. Med hjälp av luftkvalitetsdata från sensorer optimerar tjänsten byggnadens ventilationssystem i realtid, dygnet runt.

– Det kommer att installeras kompletterande sensorer som mäter inomhusklimatet, men det brukar inte märkas av hyresgäster och besökare. När vi sedan kommit i gång kommer vi göra analyser av inomhusklimatet. I många fall så ser vi ett förbättrat inomhusklimat vilket uppskattas av både hyresgäster och besökare, menar Petter Kvist.

I Tuna parks lokaler arbetar det ungefär 400 personer och köpcentrumet hade 3,2 miljoner besökare under 2022.

undefined
I mars byggdes en av entréerna till Tuna park om för att bland annat förbättra inomhusklimatet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!