Kontrollen gjordes på E20 mellan Eskilstuna och Läggesta.
– Vi kontrollerade hastighet samt tung trafik. En patrull stod vid Grundbro och på kort tid kunde de rapportera om riktigt höga hastigheter vilket resulterade i tre omhändertagna körkort, säger Björn Thunblad.
I Läggesta stoppades en utlandsregistrerad lastbil där föraren brutit mot de så kallade cabotagereglerna, det vill säga möjligheten för ett transportföretag att utöva yrkesmässiga inrikes godstransporter i ett annat EU-land än där denne är etablerad.
– Dokumentationen som föraren visade upp visade sig vara mycket bristfällig. Vi konstaterade att lastbilen rullat i Sverige under 29 dagar. Han fick en sanktionsavgift på 40 000 kronor och lastbilen klampades så han inte kunde åka därifrån. Nu på morgonen såg jag att avgiften var betald.
Den andra lastbilen som fastnade i polisens nät var även det ett utlandsregistrerat fordon.
– Vi var på väg hem och i höjd med Kjula såg vi en tung lastbil som körde om en annan lastbil. Vi stoppade fordonet och kontrollerade färdskrivaren som visade att han kört alldeles för fort. Vi kunde även notera cirka 25 ytterligare brister han gjort sig skyldig till som bland annat rör brott mot reglerna kring kör- och vilotider. Även han klampades och fick en sanktionsavgift på 10 000 kronor. Så totalt sett var det en lyckad dag på jobbet, säger Björn Thunblad.
Hur sköter sig den tunga trafiken överlag?
– Det är svårt att säga generellt. Men helt klart så är det en tuff situation för de svenska åkerierna som utsätts för en osund konkurrens från fuskande företag. Därför känns det bra att vi kan rapportera förare för regelbrott som utförts inte bara i Sverige utan även det vi ser att de gjort i en rad andra länder de kört i.
Björn Thunblad skulle gärna se att han och hans kollegor vid trafikavdelningen kunde vara ute på vägarna oftare än vad som är fallet i dag.
– Som så mycket annat handlar det om prioriteringar. Men vi har faktiskt blivit fler inom trafikpolisen i Eskilstuna så vi växer så sakteliga. Vi har ett spännande och viktigt arbete som i grunden handlar om att ingen ska dödas eller i skadas i trafiken. Och det är glädjande att se att det uppskattas av allmänheten, det märker vi inte minst bland kommentarerna när vi gör inlägg på sociala medier.