Johanna Achtman ger sig inte i striden mot studentkryssningsföretaget Fun cruises eftersom hon anser att hon har rätt i ärendet om att få tillbaka sina pengar från den uppskjutna studentkryssningen i våras.
– Jag har sökt flera medier för att nå ut med detta problem. Då kontaktade plötsligt programmet Plus mig, säger Johanna Achtman.
Senast vi skrev om ärendet rådde Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, henne att skicka ärendet till kronofogden för att de skulle driva in pengarna.
– Jag blev förvånad över hur justa de var på kronofogden. De kopplade och kopplade mig vidare till jag till slut träffade på en kvinna som hjälpte mig mycket. Men hon sa att det här var ett för komplext ärende. Då Fun cruises har bytt organisationsnummer och även namn kan det bli svårt att kräva in pengarna. Hon rekommenderade mig att gå vidare till domstol med ärendet, förklarar Johann Achtman.
Hon har inte kommit dit än då Plus-redaktionen hörde av sig och ville uppmärksamma problemet.
– De har undersökt detta och tycker att det är viktigt att det kommer ut till allmänheten. Bara att de hört av sig till mig är en vinst, att sen hela Sverige kan se det är en bonus.
Johanna Achtman är spänd på att se hur långt hennes engagemang kan nå.
– Det är intressant att se hur långt den lilla människan kan ta det, med andra ord jag, om man står på sig. Jag gillar att lägga mig i och bry mig. Man har sina rättigheter, hade jag fått fel av ARN hade jag rättat in mig i ledet, men nu fick jag rätt och då ger jag mig inte!
Studentkryssningsföretaget Fun cruises har över huvud taget inte hört av sig till henne.
– Jag hoppas att detta lyfts upp ännu mer i och med programmet och jag hoppas också att fler gör anmälningar mot företaget nu.
Hon berättar att många har hört av sig till henne. Både för uppmuntran och för att berätta om liknande saker de själva har varit med om.
– Jag har även gjort en ansökan om ett KO-biträde hos Konsumentverket, som juristen på Konsumentverket sa. Men jag har inte fått något svar därifrån än.
– Men det känns som att allt har gått riktigt snabbt. Från att ha varit med i Eskilstuna-Kuriren till att Plus nu kommer och knackar på dörren på torsdag. Nu ska hela Sverige få se hur Fun cruises har behandlat mig som konsument.