Den begagnade bilen var polerad och rekondad och såg ut att vara i fint skick när Eskilstunabon köpte den i fjol. Han konstaterade att den inte hade några lackskador och säljaren informerade inte om eventuella lackreparationer.
Några veckor senare skulle bilen tvättas. Då ångrade Eskilstunabon sitt köp.
Tvätten avslöjade lackskador på flera ställen och stora flagor lossnade. Några månader senare spolade ägaren av bilen med högtryckstvätt och hittade fler skador av samma karaktär.
Efter upptäckten ville Eskilstunabon häva köpet, vilket bilfirman vägrade. Lackskador ansvarade man inte för och dessutom, hävdade firmans företrädare, hade köparen möjligen kört för hårt med högtrycken. Firman erbjöd sig dock att som en goodwill-gest åtgärda skadorna i Västerås eller ersätta köparen med 3 000 kronor.
Eskilstunabon ansåg dock att hela bilen behövde lackas om för att förhindra rostspridning.
Då aktörerna inte kom överens blev det Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som fick avgöra saken.
ARN skriver i sitt beslut från den 15 december att det genom inskickade bilder är klarlagt att lackskadorna inte fanns med på annonsbilderna. ARN slår också fast att "någon" försökt att åtgärda lacken och att lagningen inte är fackmannamässigt utförd.
ARN rekommenderar bilfirman att betala 10 449 kronor till Eskilstunabon
Enligt huvudregeln är det köparen som ska bevisa att det är fråga om ett ursprungligt fel. Bevisbördan är dock omkastad om felet visar sig inom sex månader.