Den 25 april är det minibarens dag, enligt bokningssidan hotels.com. Och för många är minibaren på hotellrummet ett givet inslag när man är på semester. Antingen är man en av dem som gärna lyxar till det med ett glas vin och en påse chips – eller så våndas man över de höga priserna och manar till alla i rummet att inte röra minibaren.
Men det verkar inte vara lika självklart när man åker till Eskilstuna på semester.
Eskilstuna-Kuriren har kontaktat de fem största hotellen i centrala Eskilstuna: Best western Plaza hotel, Clarion collection Bolinder Munktell, Comfort hotel Eskilstuna, First hotel Eskilstuna, och Elite Stadshotellet. Det visade sig att det endast är ett hotell som faktiskt erbjuder minibar på rummet – nämligen Elite Stadshotellet.
– Ja, det har vi och vi brukar ändra sortimentet lite för variation, säger hotelldirektören Annica Åkerblad.
När tidningens reporter kikar in i en minibar i ett av hotellrummen finns bland annat läsk, vatten, öl vin, chips och snickers samt nötter och godis – på konservburk.
– Nu är vi i ett enkelrum, då finns det en sak av varje. I dubbelrummen finns det två av varje, säger hon.
Enligt hotelldirektören är det är det ganska många av gästerna som väljer att handla ur minibaren, men det finns tillfällen då de får instruktioner om att inte ha saker i kylskåpen.
– Ibland ringer grupper som bokat hos oss och säger det inte får vara något i minibaren och då får vi plocka ut det som finns i, säger Annica Åkerblad.
Enligt en undersökning som bokningstjänsten hotels.com låtit göra, erkänner en av fyra svenskar att de tagit något från minibaren och sedan lagt tillbaka motsvarande produkt från en matbutik.
Att just undvika fusk är en av anledningen till att hotell väljer bort minibar. Göran Pettersson, som bland annat äger Best western Plaza hotel, berättar att det inte fanns minibarer på rummen när han tog över hotellet 2019 och att det inte är aktuellt att sätta in några.
– Vi jobbar inte med minibarer på något av mina hotell, vi tror att det blir lite svårt att hålla koll på att gästerna betalar när de tagit något, säger han.
I stället kan gästerna beställa vad de vill ha från receptionen och bli serverade på rummet.
– Eller så kan man komma ner till receptionen och handla själv, säger han.
En liknade lösning finns på First hotel. Där har gästerna möjlighet att köpa både dryck, snacks och godis i hotellets bar.
– Vi har inga minibarer och har inte haft sedan vi startade. Jag har jobbat på andra hotell där det funnits minibar och det blir ett jäkla svinn tyvärr och oftast hinner gästerna lämna innan man hinner upp på rummet för att kontrollera minibaren. Tyvärr är det inte alla som är ärliga, säger hotellchefen Jenny Björklund Farias och fortsätter:
– Det finns elektroniska system där det debiteras direkt på rummet om man lyfter på en flaska, men det är inte något som vi känner behov av. Den typ av gäster som vi har handlar det de vill ha i vår hotellbar.
På Elite Stadshotellet upplever Annica Åkerblad dock inga större problem med att folk inte betalar och berättar att minibaren kontrolleras efter att gästen har lämnat rummet.
– Då har vi oftast ett betalkort inlagt som är kopplat till rummet, säger hon.