Företaget har tagit på sig att ta bort bilden på förpackningen för att skapa mer rättvisa.
– Under de senaste veckorna har vi lyssnat på tusentals konsumenter, våra egna intressebolag och andra intressenter från hela världen, skriver Fiona Dawson, global chef för Mars food, multisales och global customers i ett pressmeddelande, och fortsätter:
– Vi förstår orättvisorna som var förknippade med namnet och ansiktet på det tidigare varumärket, och som vi meddelade i juni har vi åtagit oss att förändras.
Varumärket ändrar inte bara namn och image på paketet, det vidtar också åtgärder för att förbättra inkludering och rättvisa och fastställer sitt nya varumärkessyfte för att skapa möjligheter som erbjuder alla en plats vid bordet.
Enligt Fiona Dawson har ordet "uncle" ibland använts på ett nedsättande sätt i USA för att referera till en svart man.
– Det är så klart inget vi vill förknippas med, säger hon i en kommentar till Financial times.
Om Ben på bilden till risförpackningarna har funnits i verkligheten är oklart. Karaktärens bild uppges dock vara baserad på Frank Brown som arbetade som kypare på en restaurang i Chicago.
Typsnittet och det blåa och orangea färgerna kommer att bevaras på de nya förpackningarna. Den tidigare bilden på Uncle Ben har använts i över 70 år innan den nu till slut tas bort.
– Det är dags för honom att pensionera sig, säger Fiona Dawson.