Unga får lära sig om biologisk mångfald

Snart kan det första läsåret med miljöutbildning av Eskilstunas grundskoleelever läggas till handlingarna.Över 3 000 elever vet nu mycket mer om sophantering, värmeverket och om vattenrening.

Eskilstuna2016-04-28 19:00

I går var det klass 4 B på Skogstorpsskolan som var på studiebesök på Eskilstunas reningsverk, och eleverna anlände med lite skräckblandad förtjusning.

Hur illa skulle det lukta om bassängerna där det verkligt ofräscha vattnet renas efter konstens alla regler?

Det visade sig att det inte var så farligt den här dagen. Men barnens samlade omdöme över vattnet var att det såg ganska skumt ut. Och ett och annat "yack, fy vad läbbigt" undslapp förstås en och annan.

Det primära med alla studiebesök som genomförs är att öka förståelsen för vad som är miljömässigt hållbart och inte. Besöket på vattenreningsverket är förstås till för att öka förståelsen för vad man får spola ned på toaletterna och allt det man absolut inte ska kasta ned i vattenklosetten.

– Just nu har vi svårt att få folk att inse att man absolut inte ska spola ned vattenservetter, säger Cecilia Bäck på Energi och miljö. Det är den verkligt stora no no-produkten just nu.

– Och den kan faktiskt orsaka stopp i pumpstationerna och bli riktigt kostsamma.

Tanken med hela satsningen, som kallas Eco friends, är att man under tre läsår ska nå eleverna i årskurs 2, 4 och 6 och undervisa dem i allt det som man behöver lära ut i ämnet hållbart och sedan lita på att barnen går hem och fortbildar sina föräldrar.

Tvåorna får besöka Lilla Nyby, fyrorna bokas in på en guidad tur kring vattenreningsverket och sexorna får chansen att syna kraftvärmeverket närmare i sömmarna. Och så bussas alla till Parken Zoo som avslutning, där man får chansen att avnjuta en ekologisk lunch, och med ett besök i djurparken.

Louise Nilsberth från Parken Zoo öppnade gårdagens studiebesök med att förklara hur man tar hand om det förorenade vattnet på reningsverket.

Ytterst pedagogiskt förklarade hon att vattnet först kommer till den mekaniska reningen, där man silar allt det som aldrig skulle ha slängts i toaletten alls.

– Sedan kommer sandfånget och därefter den kemiska reningen där vi tillsätter järnoxid för att binda fosfor och vidare till den biologiska reningen, där man tillsätter syre...

Ett tilltagande uttryck av panik spred sig i ögonen på eleverna, som snabbt lugnades med beskedet att det inte blir skriftligt förhör på allt detta.

– Däremot ska ni få skriva en utvärdering på besöket sedan, förklarade Louise som gärna vill ha ett kvitto på att barnen i skolan tar till sig idéerna med ett hållbart liv och leverne.

Om eleverna tar till sig av informationen?

– Absolut. Vi brukar kolla vad barnen har för uppfattning om frågor som rör biologisk mångfald före och efter studiebesöken. Och från att bara besvara frågan med ett stort frågetecken går de till att få ett bra grepp på en dag.

– Sedan går de hem ganska trötta efter sin heldag, men förhoppningsvis ganska nöjda och lyckliga också.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!