När Coop redovisar sin försäljning online har de sett en ökad tillväxt 18 månader i rad.
– Vi vet alla att det har hänt mindre bra saker under pandemin, men även bra. Vi har tvingats in i en stor utveckling med det digitala och vi ser en tillväxt på den marknaden hela tiden. Snart är vi uppe i 19 månader i rad med tillväxt, säger Meta Persdotter, vd för Coop butiker och stormarknader.
Att kunderna fortsätter att handla online tror hon beror på ett förändrat sätt att leva.
– Vi har fortfarande en bra tillväxt och jag tror att man har hittat ett beteende. Dels kunden som vill handla det man alltid vill ha hemma i skafferiet via e-handel. Sen en personlig shopping i butik inför fest och när man vill ha inspiration och få en upplevelse. Vi ser en beteendeförflyttning, man har tagit bort tröskeln för dem som tidigare varit tveksamma till att handla online, menar Meta Persdotter.
I Eskilstuna drar Stora Coop i Tuna park ett stort lass när det gäller e-handeln.
– Vi ser en fortsatt bra tillväxt i Eskilstuna, där Stora Coop jobbar till både plockområde Eskilstuna och Västerås. Vi ser en stor beteendeförändring där under pandemin.
Hon förklarar att ungdomarna i Eskilstuna är viktiga för Stora Coop.
– Vi har ett stort behov av medarbetare till våra butiker och där är ungdomarna jätteviktiga. Antingen plockar de för hämtning i butik eller för att köras hem till bostad. Det har blivit ett helt nytt sorts arbetstillfälle under pandemin med plock till online.
Restriktionerna kring pandemin har mer eller mindre tagits bort men de ser fortfarande en ökning på e-handeln.
– Det handlar om hur man hälsar och hur man är, folk är fortfarande försiktiga och online är ett bra komplement till vanlig shopping.
Kommer fysiska butiker att finnas kvar eller tar e-handeln över i framtiden?
– Jag tror, med betoning på tror, att vi ser en variation av olika sorters butiker och erbjudanden i framtiden. Många vill mötas i en fysisk butik för att få information, hitta nytt sortiment och träffas socialt. Jag tror på en balans mellan fysisk och digital butik även i framtiden, säger Meta Persdotter och avslutar:
– Vi vill givetvis bemöta kundens efterfrågan, det är viktigt. Vi vill vara duktiga på att ge matglädje och det får man i butik, jag känner mig jättetrygg i det.