– Stadsmissionen behöver någon som har deras rygg, för att de ska kunna ha andras rygg, säger Fredrik Petterson, verksamhetschef på ABFs förbundsexpedition och tidigare chefredaktör på tidningen Folket i Eskilstuna.
Han har en bakgrund av att ha arbetat med Stadsmissionen och skriver ofta opinionsbildande om olika sociala frågor på Facebook. I sin vilja att hjälpa utsatta i Eskilstuna kom initiativet att skapa en t-shirt för Eskilstuna Stadsmission, något han gjort på sin fritid. Tanken var att sprida ordet om hur organisationen arbetar till nya målgrupper, samtidigt som det ger välbehövliga pengar till deras arbete. Alla som medverkat i att skapa t-shirten har gjort det ideellt och alla intäkter går oavkortat till Stadsmissionen.
– Jag har en ganska stor plattform och ville använda den för att sprida den här kampanjen som lanseras under onsdagen den 25 maj, säger Fredrik Petterson.
Förhoppningen är att initiativet också ska vara folkbildande genom att fler får upp ögonen för Stadsmissionens arbete. En vanlig uppfattning, menar Fredrik, är att de endast hjälper missbrukare men arbetet är mycket mer mångfacetterat än så. Allt från matstöd till ensamstående och barnfamiljer genom Matlaget, till verksamhet för Ukrainska flyktingbarn och sovplatser för hemlösa.
– Tillsammans kan vi göra mera om fler får upp ögonen för deras arbete. Det jag sett är att många vill bidra men inte vet hur. Det här är väldigt konkret, köp en t-shirt! säger Fredrik Petterson.
I designprocessen har han haft hjälp av Daniel Rosendahl, vd på Rebelz. De gör främst sportkläder inom Jiu jutsu men är också återförsäljare för olika kamsportsprodukter och har medverkat i andra välgörenhetsprojekt.
– Jag hade ingen riktigt koll på Stadmissionens arbete innan vi fick kontakt. Det är helt sjukt att ensamstående i Eskilstuna inte har mat på bordet, säger Daniel Rosendahl.
T-shirtens budskap är "We got your back" på svenska, vi har din rygg, och är en tvist på ett grepp inom kampsport och ordspråket "att ha någons rygg". Formspråket hos Rebelz är enkelt, minimalistiskt och färgerna som används är oftast svart och vitt.
Hur tänkte du kring designen?
– Jag utgår bara ifrån en bra känsla, allt handlar om det. Sen presenterade jag några olika förslag för Stadmissionen, säger Daniel Rosendahl.