Sponsring 4.0 ger samhällsnytta och pengar till klubben

Många sponsorer nöjer sig inte längre med att bara få sin logga exponerad utan vill få ut mer för sina pengar. Eskilstuna United erbjuder därför sponsring av sociala projekt.

Emre Gürler, hållbarhetsansvarig Eskilstuna United.

Emre Gürler, hållbarhetsansvarig Eskilstuna United.

Foto: Pressbild

Eskilstuna2021-09-18 20:54

– Det här är ett sätt att modernisera sponsringen, säger Emre Gürler, hållbarhetsansvarig på Eskilstuna United. 

Konceptet kallas sponsring 4.0 och bygger vidare på de tidigare nivåerna där den första är att en företagare stöttar sitt barns lag. Den andra nivån innebär att sponsorn betalar för att få sin logga exponerad på arenan och tröjorna. På den tredje nivån hjälper klubben sponsorn att hitta nya potentiella kunder.

Den fjärde nivån – 4.0 – handlar mycket om hållbarhet. Emre Gürler menar att flera sponsorer är reklam- och exponeringströtta och känner att de inte får tillbaka något på sina pengar. Eftersom de ändå vill stötta sin förening och sitt lokalsamhälle är de beredda att stötta sociala projekt. 

Ett exempel på ett sådant projekt är arbetsmarknadsprojektet Work United som Eskilstuna United driver sedan drygt två år tillbaka. Ett annat exempel är integrationsprojektet Ronjabollen där tjejer får chansen att spela fotboll och prata värderingar.

Sponsring 4.0 handlar enligt Emre om att gå från logo-exponering till partnerskap.

– Man börjar om på ett blankt papper och säger: 'Okej, hur ska vi stötta varandra? Hur kan vi skapa ett tryggare Eskilstuna? Hur kan vi skapa ett Eskilstuna som är mer attraktivt för alla?' Det kan ge folk en aha-upplevelse och få dem att börja tänka till om vad sponsring innebär.

Work United började för två år sedan med att kommunens arbetsmarknadsförvaltning ställde en fråga till klubben om den med sitt affärsnätverk kunde göra något för att hjälpa de som står längst från arbetsmarknaden.

– Vi såg att här finns det ett jobb att göra och en möjlighet för oss att ta oss an den absolut tuffaste uppgiften, säger Emre.

Klubben hjälper via sina sponsorer personer som står långt ifrån arbetsmarknaden att få en praktikplats eller anställning.

– Vi 'glidtacklar' arbetslösheten som är ett stort problem i vår kommun.

Inom projektet finns det en styrgrupp med chefspersoner från kommunen och sponsorföretag samt representanter för klubben. Företag som sponsrar klubben kan tala om för klubben att de söker personal. De beskriver vilken profil och vilka färdigheter den anställde ska ha. Klubben skickar en jobborder till styrgruppen varifrån den sänds vidare till den kommunala förvaltningen som inom ett par veckor tar fram lämpliga kandidater till jobbet.

– Sedan träffar vi dem och intervjuar dem. Därefter matchar vi ut dem till våra företag. De måste matcha ett faktiskt behov. Det måste vara hållbart. Det handlar om vårt varumärke. Det handlar om företagarnas varumärke och kommunens varumärke. Det här måste vara professionellt.

Emre menar att projektet har gått över förväntan bra.

– Startskottet gick i våren 2019 och nu har vi matchat ut 45 personer i arbete.

Projektet bedrivs i form av ett så kallat idéburet offentligt partnerskap, IOP. Avtalet mellan kommunen och klubben förlängdes i våras med ytterligare två år.

– Det här är ett sätt för oss att ta samhällsansvar, men också att ta ett affärsmässigt ansvar, att erbjuda våra sponsorer något helt unik där vi faktiskt stöttar dem i deras affär, säger Emre.

– Det är något som vi gör tillsammans. Det är inte för inte som vi heter Eskilstuna United.

Fyra nivåer av sponsring

Sponsring 1.0 – Eller vd-sponsring, där en egenföretagare stöttar sitt barns fotbollslag.

Sponsring 2.0 – Logo-exponering. Sponsorn betalar för att få sin logotyp exponerad på matcharena och matchtröja.

Sponsring 3.0 – Målgrupp och association. Klubben hjälper sponsorn att hitta nya potentiella kunder.

Sponsring 4.0 – Hållbarhet och affärsutveckling.

Källa: Rättighetsbyrån/Svenska Fotbollförbundet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!