Allt fler unga lägger pengar på dyra hudvårdsprodukter och smink, något som skapat diskussion runt om i landet. Nu vidtar Apotek Hjärtat åtgärder. Under onsdagen gick de ut med beskedet att man inför 15-årsgräns på vissa hudvårdsprodukter på apoteket.
– Vi vill gå före och ta ett större ansvar för att inte vara med och driva på osunda beteenden och ideal som vuxit fram bland många unga, säger Monika Magnusson, vd på Apotek Hjärtat, i ett pressmeddelande.
Åldersgränsen gäller inte på alla produkter men på avancerad hudvård, så som BHA-syror, vitamin A och AHA-syror.
– Jag tycker åldersgränsen är bra och jag tycker faktiskt att fler bör ta till det här, säger Halah Al-Dulaimi, legitimerad apotekare på Apotek Hjärtat i Ica Stenby.
– Retinol är något som folk börjat prata om jättemycket. Det är en väldigt fin och bra produkt men man ska verkligen använda den med sunt förnuft och när man behöver, inte när man är så ung.
Åldersgränsen infördes för bara några dagar sedan och hittills har Halah Al-Dulaimi inte behövt avvisa någon på grund av ålder.
– Men det kommer säkert komma, säger hon.
På apoteket har man likt många andra märkt av trenden där allt fler yngre lägger mycket pengar på hudvårdsprodukter.
– Det är ofta folk som är ganska unga som kommer in och frågar om syrorna som de har sett på olika videos på Tiktok och Instagram. Ibland visar de upp produkter och frågar, säger Halah Al-Dulaimi och fortsätter:
– Nu på sistone har det blivit populärt med retinol för rynkor och finnar, och det är bland väldigt små barn.
Även skönhetsbolaget Mantle har infört åldersgräns för att köpa produkter via deras hemsida. Där är det dock 18 som gäller, men Halah Al-Dulaimi tycker att 15-årsgränsen är lagom för apoteket.
– Då kommer man in i puberteten och hormonerna ändras, då kanske acne kommer. Det är väl det vanligaste i den åldern, då kan man få råd av oss på apoteket och börja med rengöringsprodukter som innehåller exempelvis salicylsyra
Mantle och Apotek Hjärtat är två av de första att införa åldersgräns på hudvårdsprodukter och det är inte omöjligt att skönhetsjättar som till exempel Lyko tar efter.
– Vi välkomnar diskussionen och är positiva till alla väl underbyggda åtgärder som kan förbättra det här området, men det är av största vikt att vi har en diskussion med hela branschen och lyssnar på vad Läkemedelsverket har för ståndpunkt för att förstå vilka risker det är vi ska motverka, säger Tom Thörnblom, kommunikations- och hållbarhetschef för Lyko.
Kicks kommer däremot inte ta efter som det ser ut just nu, något som Aftonbladet livsstil var först att rapportera om.
– Vi har fattat beslut att införa åldersrekommendation på våra egna varumärken där vi märker upp produkter som kan vara skadliga för barns hud, och vi kommer även märka upp andras produkter. När det gäller åldersgräns är det inget vi kommer att införa i nuläget då vi anser att det kommer vara svårt att efterleva, men det kan absolut bli aktuellt på sikt, skriver Kicks vd, Carola Lundell i ett mejl till Aftonbladet livsstil.
Kicks erbjuder även en vidareutbildning inom ämnet för butikspersonal och kundservice.