Kännbar "straffskatt" (malus), svag kronkurs och ett underskott på nya bilar på grund av komponentbrist. Det är några faktorer drivit upp priset på begagnade bilar.
– I samband med pandemin tog efterfrågan och därmed även prisnivån på begagnat ett skutt uppåt och så ser det fortfarande ut, säger Johan Duvner på Sjöstaden bil.
Han menar att en kombination av flera faktorer gjort begagnatmarknaden mer attraktiv.
– När pandemin bröt ut var det dött i bilhallen de första månaderna. Måndagen efter midsommar svängde det – och på ett märkbart sätt. Med reserestriktioner ville plötsligt många som inte hade bil skaffa en och de som redan hade ville ha en till. Pengar som inte kunde spenderas på utlandsresor hamnade inte sällan på ett bilköp.
Ovanpå det har den svaga svenska kronan gjort sitt till för att stimulera efterfrågan på begagnat.
– När euron blir starkare ökar också exporten på begagnat – under perioder har 30 procent av bilarna på den svenska marknaden gått utomlands.
– Vi har generellt sett fina bilar i Sverige. Många rullar som företagsbilar och då har de också ofta en hög utrustningsnivå. Dessutom har vi fler större modeller i vår bilpark jämfört med hur det ser ut på kontinenten och de är märkbart efterfrågade.
Sjöstaden bil är specialist på begagnade bilar och sedan några år även auktoriserad återförsäljare av Hyundai.
– Rent försäljningsmässigt är begagnat fortfarande vårt starkaste ben. Vi säljer vanliga bilar till vanliga människor och strävar efter att erbjuda ett brett utbud av populära familjebilar – och begagnade transportbilar.
Vilka begagnade bilar är hetast?
– Många kommer in och frågar efter nyare el- och laddhybrider. De kostar också därefter. En två år gammal elbil står i dag inte sällan i samma prisnivå som när den såldes ny. En begagnad asiatisk icke laddbar hybrid är också ett bra val. De har beprövad teknik och innebär mycket bil för pengarna.
När priset på bensin sjönk under dieselpriset stack också försäljningen iväg på begagnade bensinbilar. Samtidigt är utbudet på den kategorin mindre då det huvudsakligen sålts nya dieselbilar på senare år.
– Generellt håller dieselbilar längre – de är byggda för att rulla långt och det gör dem fortsatt eftertraktade.
Är det smartare att köpa en bättre begagnad bil än att privatleasa en ny?
– Kör du lite och föredrar att åka nytt så är privatleasing vettigt. Kör du däremot längre sträckor och kan tänka dig att åka en äldre bil så är det sannolikt ett smartare val ur ett privatekonomiskt perspektiv.
– Det har varit väldigt förmånligt att köra elbil som privatleasing. Det är regler som kommer att ändras vid årsskiftet. Samtidigt är räntan på väg upp vilket också gör det upplägget dyrare.
Är det något inom begagnat som kunderna ratar?
– Etanol är numer ganska så iskallt. De är törstiga och kräver mer underhåll såväl som tätare serviceintervall än bensin- och dieselbilar. Det är klart att vi byter in dem och många som köper en har den som andrabil.
Av verksamhetens tio medarbetare arbetar två med att köpa in och skanna av marknaden på begagnat.
– Vi hör aktivt av oss till folk för att köpa deras bilar. Det är säljarens marknad och den som står med en bil som inte används får också bra betalt, säger Johan Duvner som spår att de höga begagnatpriserna kommer stå sig flera år framöver.