Goda försäljningsvolymer och hård kostnadspress bidrog till att bolagets nettoomsättning ökade med 3 procent till 94 miljarder kronor under årets tre första månader, jämfört med samma period föregående år. Marknadssegmentet anläggningsmaskiner, som berör tillverkningen vid bolagets fabrik i Eskilstuna, visar på en stark utveckling med god lönsamhet. Försäljningen ökade från drygt 20, 1 miljarder till knappt 24, 8 miljarder kronor.
– I många länder finns det behov av att investera i en åldrande infrastruktur. Tillsammans med en hög bygg- och anläggningsaktivitet i flera andra sektorer, driver detta på efterfrågan på både nya maskiner och service. Under det första kvartalet steg såväl leveranser som orderingång kraftigt. Även lönsamheten förbättrades och den justerade rörelsemarginalen uppgick till 15,4 procent (13,3 procent), säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvo.
För Volvo CE:s del återfinns den mest positiva marknadsutvecklingen i Kina, som är världens största marknad för anläggningsmaskiner. Där ökade försäljningen med 142 procent årets första två månader jämfört med mycket låga volymer första kvartalet 2020, som orsakades av covid-19.
– Visst, Kina drabbades tidigare än resten av världen av pandemin men har gått väldigt starkt och bidrar till stora försäljningsvolymer. Europamarknaden kom igång lite senare, men även här ser vi en hög aktivitet med kraftigt ökad orderingång, säger Anne Bast, kommunikationschef på Volvo CE.
Den globala orderingången på bolagets anläggningsmaskiner ökade med 73 procent under kvartalet. Marknaderna Nord- och Sydamerika har den procentuellt bästa utvecklingen och ökade med 99 respektive 121 procent.
– Den kraftiga efterfrågeökningen drivs av att flera av våra återförsäljare tvingades minska sina lager förra året och nu behöver bygga upp dem på nytt. Vi ser ett stort behov av större och medelstora maskiner till infrastrukturprojekt, säger Anne Bast.
Trots ljusa framtidsutsikter finns vissa orosmoln i tillgången på komponenter.
– Det är något som vi tar höjd för och vi försöker att jobba ännu närmare med våra leverantörer.