Nya avgångar med Mälartågen i vinter

Efter långa perioder av problem utökas nu Mälardalstrafiken med ett flertal avgångar varje dag. Men luttrade pendlare är tveksamma till om satsningen är rätt, och om den kommer att hålla.

Nu utökas antalet avgångar med Mälartågen. Bland annat på sträckorna förbi Eskilstuna.

Nu utökas antalet avgångar med Mälartågen. Bland annat på sträckorna förbi Eskilstuna.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna2023-11-13 04:45

Pendlare och andra resenärer som velat åka med Mälartåg har de senaste åren fått stå ut med mängder av förseningar och inställda tåg.

MTR som kör Mälartågen har främst velat härleda problemen till en nationell lokförarbrist. Den tycks nu vara på väg att delvis lösas. Mellan oktober och december beräknas 13 nya lokförare anställas av MTR Mälartåg och i vår väntas ytterligare 16 stycken.

– De är framförallt rekryterade från våra egna utbildningar i Stockholm, där man är anställd på MTR från början och får linje- och fordonskännedom under utbildningen. Men några kommer också från yrkeshögskolan, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR Mälartåg.

Fler lokförare betyder möjligheter att köra fler tåg. Därför utökar nu Mälardalstrafik antalet avgångar när den nya tidtabellen träder i kraft den 10 december.

För Eskilstunas del innebär det tätare turer till och från både Stockholm, Västerås och Norrköping.

undefined
Niklas Ekström är kommunikationsansvarig för MTR Mälartåg.

Stockholmspendlare kan se fram emot att expresstågen återkommer med en avgång i vardera riktning varje vardag. Klockan 07.00 från Eskilstuna och klockan 16.12 tillbaka från Stockholm. Utöver detta tillkommer fem nya avgångar som innebär halvtimmestrafik i rusningstid.

Dessutom tillkommer fem avgångar på helger.

Trafiken mellan Eskilstuna och Norrköping, via bland annat Katrineholm, utökas med fyra avgångar per vardag, vilket innebär timmestrafik mitt på dagen.

Mellan Eskilstuna och Västerås tillkommer tolv avgångar på vardagar, bland annat i högtrafik. Kompletterande direktbussar ska också utöka trafiken både på vardagar och helger.

MTR har ända sedan de tog över driften av Mälartågen i december 2021 haft svårt att leva upp till avtalet med Mälardalstrafik. Den senaste tiden har man kört 78 procent av den avtalade trafikvolymen. I och med den nya tidtabellen tas steget upp till 91 procent.

– Det här är den mesta trafiken som hittills har körts. Till och med mer än innan vi tog över eftersom avtalet innebär en satsning på 25 procents utökad trafik, säger Niklas Ekström.

Är det realistiskt att nå upp till 100 procent av den avtalade trafiken framöver?

– Ja absolut, men det är svårt att säga exakt när det blir. Det är tack vare de nya utbildningarna. Bland annat den i Eskilstuna som startade i augusti och som avslutas nästa höst. 

undefined
Fler avgångar ska öka flexibiliteten för resande från Eskilstuna mot bland annat Stockholm, Västerås och Norrköping.

Niklas Ekström medger att MTR tidigare lovat för mycket när de utökat antalet avgångar.

– Vi har gjort misstag tidigare när vi sträckt oss för långt och då har det blivit inställda tåg med kort varsel. Det är viktigare för resenärerna att veta vad man får. Vi tror att det här är den bästa mängden trafik vi kan köra nu på ett pålitligt sätt.

Bland Mälartågs vana pendlare är reaktionerna försiktigt optimistiska gällande den utökade tidtabellen. "Bra, men det återstår att se om MTR lyckas köra den utökade trafiken", säger en person. "Positivt att vi är tillbaka på den nivå som gällde när jag flyttade till Eskilstuna för snart tio år sedan. Jag tänker då på direkttågen. Sen är vi som åker luttrade och förväntar oss inte att tidtabellen håller", kommenterar en annan.

Niklas Engman i Eskilstuna är en av alla som pendlar till Stockholm. Han resonerar likadant.

– Klart att det uppskattas med fler avgångar. Expresståget var klockrent för mig. Däremot tycker jag att det viktigaste är att de kan hantera befintliga avgångar. Bättre att ha hög kvalitet än hög kvantitet.

Nya avgångarna

De nya avgångarna till och från Eskilstuna:

Arboga: Sju nya avgångar på vardagar. 

Stockholm: På vardagar återinförs en expressavgång i vardera riktningen, samt ytterligare fem avgångar i rusningstid som ger tätare trafik. På helger utökas trafiken med fem avgångar.

Norrköping/Katrineholm: Trafiken utökas med fyra avgångar på vardagar. 

Västerås: Tolv avgångar tillkommer på vardagar. Det planeras även för kompletterande direktbussar, som inte stannar i Kolbäck och Kvicksund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!