Kostnaden skenar för bygget av 56:an – kan försenas ytterligare

Vägbygget på 56:an har kantats av utmaningar och problem. Nu bekräftar Trafikverket att notan skenar med närmare 100 miljoner kronor. Samtidigt är det tight med tid för att få bygget klart till december nästa år. "Det får vi erkänna", säger Camilla Karlsson.

Vägarbetarna utmed 56:an jobbar hela sommaren.

Vägarbetarna utmed 56:an jobbar hela sommaren.

Foto: Jimmy Persson

Eskilstuna2024-07-29 07:57

Nyheten i korthet

  • Ombyggnationen av riksväg 56 mellan Alberga och Katrineholm riskerar att försenas ännu mer och kan orsaka trafikstörningar även under 2026.
  • Trafikverket bekräftar att byggkostnaderna har ökat med nästan 100 miljoner kronor, delvis på grund av prisutvecklingen i samhället och tilläggs- och ändringsarbeten.

Sedan maj 2022 pågår ombyggnationen av riksväg 56 mellan Alberga och Katrineholm. Vägen ska blir mötesfri med mitträcke. Planen var att hela sträckan skulle ha varit färdig i slutet av 2024, men i maj förra året förlängdes tiden med ett år, till julen 2025. 

Inte heller den tiden ser ut att hålla. Trafikanter kan med andra ord få räkna med trafikstörningar även under 2026. 

– Det är tight med tid, det får vi erkänna. Samtidigt är planen att åtminstone huvudvägen ska vara färdig i slutet av 2025, även om det kan kvarstå arbeten efter det. Nu tycker jag dock att vi har fått bra snurr på det här, säger Camilla Karlsson, projektledare på Trafikverket. 

undefined
Camilla Karlsson är projektledare på Trafikverket och ansvarar för ombyggnationen av riksväg 56 mellan Alberga och Katrineholm.

Beror förseningen på resursbrist hos entreprenören Sacyr Hellsténs?

– I början av projektet var det delvis en resursfråga, tillsammans med ledningsarbeten som drog ut på tiden. Nu har vi däremot bra med resurser och flera underentreprenörer på plats. Vi har också fått hit ytterligare ett arbetslag som jobbar med VA-ledningarna. 

Det är inte bara klockan man jobbar mot. Även kostnaden skenar. I nuläget har budgeten spräckts med cirka 75 miljoner kronor på grund av prisutvecklingen i samhället. Sedan har Trafikverket fått skjuta till 21 miljoner kronor för tillägg- och ändringsarbeten.  

– Index slår hårt mot projekt där anbud lämnades innan Ukrainakriget. I dagsläget räcker pengarna, men allt kan hända, säger Karlsson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!