Välbesökt servicekontor firade ettårsjubileum

Station 360 vid Centralstationen i Eskilstuna har dagligen cirka 250 besökare och servicekontoret har blivit ombud för flera resebolag. Det har nu gått ett år sedan kommunen tog över verksamheten efter att SJ stängt sin butik.

Eskilstuna2015-04-01 14:00

– Under det här året har vi fått många kunder som kommit in med positiv feedback om att vi är kvar och att man är glada och tacksamma för det, säger Charlotte Nilsson, chef för kundtjänsten vid Länstrafiken.

Station 360 öppnade för ett år sedan för att ersätta den resebutik som SJ lade ner. SJ motiverade stängningen med att kunderna i allt större utsträckning uträttar sina ärenden via datorn och mobilen och att endast en mindre del väljer personlig service.

– Självklart går vi mer mot digitalisering och att man använder automater, men den personliga kontaktytan är väldigt viktig, säger Charlotte Nilsson.

Ettårsjubiléet firades i går genom att Station 360 bjöd besökare på kaffe och kaka. Det anordnades även frågesport och fiskdamm.

Sörmlands kollektivtrafikmyndighet driver Station 360 på uppdrag av Eskilstuna kommun. Det kostar cirka en miljon kronor per år att driva Station 360, som har fem medarbetare och håller öppet alla dagar i veckan.

– Vi informerar väldigt mycket. Det kommer in många kunder och besöker oss för att ställa frågor om kollektivtrafiken. Framför allt säljer vi många resor, både busstrafik och tågtrafik. Det är en samlad yta för flera olika miljövänliga trafikslag, säger Charlotte Nilsson.

Butiken har cirka 250 besökare per dag.

– Det är både pendlare som fyller på sina månadskort varje månad, nya resenärer, turister som aldrig har varit i Eskilstuna tidigare, men också ungdomar. Största delen köper biljetter. Man frågar om tidtabeller, priser och vilket kort man ska köpa om man reser mer regelbundet.

Charlotte Nilsson tycker att besökssiffrorna är bra samtidigt som hon ser en potential för att fler kunder ska hitta till servicekontoret. Station 360 sålde från början biljetter för Länstrafiken, Trafik i Mälardalen och SJ.

– Under året har vi också blivit ombud för SL samt Tågkompaniet. Det är där man kan se möjlighet att finns det andra operatörer som vi också kan bli ombud för. Vi försöker arbeta med ständiga förbättringar och vi ser på nya möjligheter att utöka servicen.

Station 360 har ökat försäljningen sedan starten för ett år sedan.

– Den har ökat. Det kan vi se en trend på, säger Charlotte Nilsson.

Servicekontoret har under året även uppmärksammats av Synskadades riksförbund eftersom det erbjuder möjlighet att beställa ledsagarservice.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om