Pengarna från statliga Trafikverket ingår i det så kallade stadsmiljöavtalet. Syftet är att förbättra och öka möjligheterna att resa kollektivt och att cykla i städer. Kommuner och regioner som söker stödet måste finansiera minst halva satsningen själv och även genomföra vissa motprestationer.
För Eskilstunas del uppgår stödet till drygt 32 miljoner kronor.
Pengarna ska gå till två specifika projekt. Det handlar om cykelinfrastrukturåtgärder i Årby samt cykelåtgärder längs Tullgatan. Den totala kostnaden beräknas uppgå till 83,7 miljoner kronor och de bägge projekten ska vara avslutade år 2027.
– På Tullgatan avser vi att bygga om en del av sträckan för att stärka cyklisternas behov. Cykelvägen ska breddas och gatan ska förses med mer grönska för att skapa ett trivsamt gaturum. Vi kommer även jobba med fler passager över gatan samt projektera för en ny cirkulationsplats vid korsningen Tullgatan/Kungsgatan, säger Linus Andersson, trafikplanerare på Eskilstuna kommun.
Det som ska göras i Årby är kopplat till den bebyggelse som nu tar form i Årby Norra där cirka 600 bostäder planeras att byggas.
– Det handlar om att få ny infrastruktur på plats med gator och stråk som ska anläggas.
Det nya stadsmiljöavtalet som Trafikverket finansierar omfattar totalt 2,35 miljarder kronor och fördelas till 15 kommuner och regioner. Den i särklass största satsningen går till Uppsala kommun som får två miljarder kronor för ny spårtrafik.