Revansch för ratade bilarna efter billigare brÀnsle

Den 1 januari sÀnktes reduktionsplikten vilket ledde till billigare fossila brÀnslen. Det, i kombination med sÀnkt drivmedelsskatt, har fÄtt efterfrÄgan pÄ frÀmst dieselbilar att explodera. "Det mÀrks att diesel Àr hett igen", sÀger Henric Engström pÄ bilhandlaren KFL bilcenter i Eskilstuna.

Varför inte en begagnad Maserati – med dieselmotor under huven. KFL bilcenter Ă€r en obunden bilhandel och verkstad som riktar in sig pĂ„ att sĂ€lja populĂ€ra modeller av nyare bilmĂ€rken.

Varför inte en begagnad Maserati – med dieselmotor under huven. KFL bilcenter Ă€r en obunden bilhandel och verkstad som riktar in sig pĂ„ att sĂ€lja populĂ€ra modeller av nyare bilmĂ€rken.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2024-04-23 06:57

Reduktionsplikten, alltsĂ„ hur mycket biodrivmedel företag som sĂ€ljer bensin och diesel mĂ„ste blanda i sina drivmedel, har stor inverkan pĂ„ brĂ€nslepriser – och hur efterfrĂ„gan pĂ„ olika fordon pĂ„verkas.

Henric Engström, delÀgare i KFL bilcenter med verksamhet i bÄde Eskilstuna och Linköping, har mÀrkt av ett ökat intresse för just dieselbilar sedan Ärsskiftet.

undefined
"Vi köper in mÄnga av vÄra bilar nÀr de rullat i tre Är och vi Àr inte rÀdda för att ta in dieselbilar", sÀger bilhandlaren Henric Engström pÄ KFL bilcenter.

– Vi har mĂ„nga kunder som vill köra diesel och vi har sĂ„lt förhĂ„llandevis bra hela tiden, men sedan brĂ€nslet blivit mycket billigare har det blivit hett att köpa dieselbil, sĂ€ger han. 

I mars 2022, strax efter Rysslands invasion av Ukraina, lÄg dieselpriset strax över 28 kronor litern pÄ mÄnga mackar. Samma mÄnad i Är lÄg det pÄ omkring 18 kronor. PrissÀnkningen, som till stor del beror pÄ sÀnkt drivmedelsskatt och förÀndrad reduktionsplikt, var ett av Tidöpartiernas saftigaste vallöften i den senaste valrörelsen.

undefined
Bensin- och dieselpriset har sjunkit mÀrkbart sedan tvÄ Är tillbaka. Vid Ärskiftet, efter sÀnkt reduktionsplikt, sÀnktes priset vid pump med 1 respektive 4 konor litern.

– FĂ„ privatpersoner som har rĂ„d att köpa en ny bil och de flesta som sĂ€ljs gĂ„r till företag. Vi köper in mĂ„nga av vĂ„ra bilar nĂ€r de rullat i tre Ă„r och vi Ă€r inte rĂ€dda för att ta in dieselbilar. HĂ€lften av de 600 bilar vi sĂ„lde i Eskilstuna förra Ă„ret var diesledrivna, sĂ€ger Henric Engström.

Samtidigt som intresset – och priset pĂ„ begagnande dieselbilar ökat gĂ€ller det motsatta för elbilar. Enligt annonsplatsen Blocket föll medianpriset för en elbil med drygt tio procent under Ă„rets tvĂ„ första mĂ„nader.

undefined
KFL bilcenter i Eskilstuna sÄlde cirka 600 begagnade bilar i fjol. HÀlften av dessa var dieselbilar.

– MĂ„nga har förlorat stora belopp pĂ„ sina elbilar och priserna ser ut att fortsĂ€tta ned. En del modeller har tappat över 100 000 kronor i vĂ€rde pĂ„ ett Ă„r och dĂ„ blir vi ocksĂ„ försiktigare nĂ€r vi tar in dem – och dĂ„ sĂ€rskilt dyrare modeller.  

Henric Engström spÄr mer stabila begagnatpriser framöver och tror att fler kunder kan lockas till nyare hybrider nÀr de vÀl kommer ut pÄ marknaden.

undefined
Varför inte en begagnad Maserati – med dieselmotor under huven. KFL bilcenter Ă€r en obunden bilhandel och verkstad som riktar in sig pĂ„ att sĂ€lja populĂ€ra modeller av nyare bilmĂ€rken.

– Även om dieselpriset stack i vĂ€g uppĂ„t för nĂ„gra Ă„r sedan mĂ€rkte vi inte av ett motsvarande tapp i priset pĂ„ bilarna. DĂ„ vi Ă€r en mĂ€rkesobunden bilhandel och verkstad bestĂ€mmer vi ocksĂ„ vĂ„rt eget lager – det Ă€r en fördel i svĂ€ngiga tider.

Lars Löfgren, som driver Sjöstaden bil i Eskilstuna, bekrĂ€ftar trenden med en urstark efterfrĂ„gan pĂ„ begagnade dieselbilar – och att den frĂ€mst slĂ„r mot försĂ€ljningen av nyare elbilar.

undefined
"Vi Ă€r stora pĂ„ begagnat och mĂ€rker att intresset för dieselbilar ökat markant sedan priset pĂ„ brĂ€nsle sjunkit – det syns om inte annat pĂ„ bilarnas vĂ€rde", sĂ€ger Lars Löfgren som driver Sjöstaden bil i Eskilstuna.

– Vi Ă€r stora pĂ„ begagnat och mĂ€rker att intresset för dieselbilar ökat markant sedan priset pĂ„ brĂ€nsle sjunkit – det syns om inte annat pĂ„ bilarnas vĂ€rde.

– Om nĂ„gon hör av sig och vill sĂ€lja sin ganska sĂ„ nya elbil sĂ„ ger vi naturligtvis ett bud, men med risk för att det kan uppfattas som lĂ„gt. Det rĂ„der fortfarande en osĂ€kerhet kring elbilar och det avspeglar sig pĂ„ prissĂ€ttningen.

undefined
Sjöstaden bil i Eskilstuna Àr ÄterförsÀljare för Hyundai och har Àven ett stort fokus pÄ nyare begagnade bilar.

Enligt en rapport frÄn bilförmedlaren Kvdbil lÄg prisnivÄn pÄ begagnade bilar det första kvartalet i Är 1,4 procent högre jÀmfört med samma period i fjol. Snittpriset pÄ begagnade dieselbilar har gÄtt Ànnu starkare och Àr hittills i Är upp fyra procent.

– Det Ă€r klart att dyrare drivmedel gör att kunderna kollar pĂ„ alternativ, men folk har en tendens att glömma ganska fort. Just nu Ă€r det inte nĂ„gra större problem att sĂ€lja dieselbilar – tvĂ€rtom, sĂ€ger Lars Löfgren.

undefined
I skrivande stund har Lars Löfgren pÄ Sjöstaden bil 87 begagnade bilar ute till försÀljning.

Han beskriver den svenska marknaden för nyare begagnade bilar som bÄde hÄrd och stark och det Àr mÄnga aktörer som slÄss om objekten.

– En stor bov i dramat Ă€r den svaga kronan som gör att mĂ„nga bilar gĂ„r pĂ„ export. Vi konkurrerar ocksĂ„ med utlĂ€ndska handlare som dammsuger den svenska begagnatmarknaden.

Hett pÄ begbilsmarknaden

Mest sÄlda bilarna frÄn handlare i februari

1) Volvo XC60, medianpris, 355 000 kronor

2) Volvo V60, medianpris 259 000 kronor

3) Volkswagen Golf, medianpris 149 750 kronor

4) Volkswagen Passat, medianpris 209 000

5) Volvo XC40, medianpris 329 900

6) Kia CeeÂŽd, medianpris 187 700

7) Volvo V90, medianpris 269 900

8) Volkswagen Caddy, medianpris 139 900 kronor

9) Volkswagen Tiguan, medianpris 274 950 kronor

10) Volvo V70, medianpris 80 000 kronor

KĂ€lla: Blocket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!