Reduktionsplikten, alltsĂ„ hur mycket biodrivmedel företag som sĂ€ljer bensin och diesel mĂ„ste blanda i sina drivmedel, har stor inverkan pĂ„ brĂ€nslepriser â och hur efterfrĂ„gan pĂ„ olika fordon pĂ„verkas.
Henric Engström, delÀgare i KFL bilcenter med verksamhet i bÄde Eskilstuna och Linköping, har mÀrkt av ett ökat intresse för just dieselbilar sedan Ärsskiftet.
â Vi har mĂ„nga kunder som vill köra diesel och vi har sĂ„lt förhĂ„llandevis bra hela tiden, men sedan brĂ€nslet blivit mycket billigare har det blivit hett att köpa dieselbil, sĂ€ger han.
I mars 2022, strax efter Rysslands invasion av Ukraina, lÄg dieselpriset strax över 28 kronor litern pÄ mÄnga mackar. Samma mÄnad i Är lÄg det pÄ omkring 18 kronor. PrissÀnkningen, som till stor del beror pÄ sÀnkt drivmedelsskatt och förÀndrad reduktionsplikt, var ett av Tidöpartiernas saftigaste vallöften i den senaste valrörelsen.
â FĂ„ privatpersoner som har rĂ„d att köpa en ny bil och de flesta som sĂ€ljs gĂ„r till företag. Vi köper in mĂ„nga av vĂ„ra bilar nĂ€r de rullat i tre Ă„r och vi Ă€r inte rĂ€dda för att ta in dieselbilar. HĂ€lften av de 600 bilar vi sĂ„lde i Eskilstuna förra Ă„ret var diesledrivna, sĂ€ger Henric Engström.
Samtidigt som intresset â och priset pĂ„ begagnande dieselbilar ökat gĂ€ller det motsatta för elbilar. Enligt annonsplatsen Blocket föll medianpriset för en elbil med drygt tio procent under Ă„rets tvĂ„ första mĂ„nader.
â MĂ„nga har förlorat stora belopp pĂ„ sina elbilar och priserna ser ut att fortsĂ€tta ned. En del modeller har tappat över 100 000 kronor i vĂ€rde pĂ„ ett Ă„r och dĂ„ blir vi ocksĂ„ försiktigare nĂ€r vi tar in dem â och dĂ„ sĂ€rskilt dyrare modeller.
Henric Engström spÄr mer stabila begagnatpriser framöver och tror att fler kunder kan lockas till nyare hybrider nÀr de vÀl kommer ut pÄ marknaden.
â Ăven om dieselpriset stack i vĂ€g uppĂ„t för nĂ„gra Ă„r sedan mĂ€rkte vi inte av ett motsvarande tapp i priset pĂ„ bilarna. DĂ„ vi Ă€r en mĂ€rkesobunden bilhandel och verkstad bestĂ€mmer vi ocksĂ„ vĂ„rt eget lager â det Ă€r en fördel i svĂ€ngiga tider.
Lars Löfgren, som driver Sjöstaden bil i Eskilstuna, bekrĂ€ftar trenden med en urstark efterfrĂ„gan pĂ„ begagnade dieselbilar â och att den frĂ€mst slĂ„r mot försĂ€ljningen av nyare elbilar.
â Vi Ă€r stora pĂ„ begagnat och mĂ€rker att intresset för dieselbilar ökat markant sedan priset pĂ„ brĂ€nsle sjunkit â det syns om inte annat pĂ„ bilarnas vĂ€rde.
â Om nĂ„gon hör av sig och vill sĂ€lja sin ganska sĂ„ nya elbil sĂ„ ger vi naturligtvis ett bud, men med risk för att det kan uppfattas som lĂ„gt. Det rĂ„der fortfarande en osĂ€kerhet kring elbilar och det avspeglar sig pĂ„ prissĂ€ttningen.
Enligt en rapport frÄn bilförmedlaren Kvdbil lÄg prisnivÄn pÄ begagnade bilar det första kvartalet i Är 1,4 procent högre jÀmfört med samma period i fjol. Snittpriset pÄ begagnade dieselbilar har gÄtt Ànnu starkare och Àr hittills i Är upp fyra procent.
â Det Ă€r klart att dyrare drivmedel gör att kunderna kollar pĂ„ alternativ, men folk har en tendens att glömma ganska fort. Just nu Ă€r det inte nĂ„gra större problem att sĂ€lja dieselbilar â tvĂ€rtom, sĂ€ger Lars Löfgren.
Han beskriver den svenska marknaden för nyare begagnade bilar som bÄde hÄrd och stark och det Àr mÄnga aktörer som slÄss om objekten.
â En stor bov i dramat Ă€r den svaga kronan som gör att mĂ„nga bilar gĂ„r pĂ„ export. Vi konkurrerar ocksĂ„ med utlĂ€ndska handlare som dammsuger den svenska begagnatmarknaden.