Reduktionsplikten, alltså hur mycket biodrivmedel företag som säljer bensin och diesel måste blanda i sina drivmedel, har stor inverkan på bränslepriser – och hur efterfrågan på olika fordon påverkas.
Henric Engström, delägare i KFL bilcenter med verksamhet i både Eskilstuna och Linköping, har märkt av ett ökat intresse för just dieselbilar sedan årsskiftet.
– Vi har många kunder som vill köra diesel och vi har sålt förhållandevis bra hela tiden, men sedan bränslet blivit mycket billigare har det blivit hett att köpa dieselbil, säger han.
I mars 2022, strax efter Rysslands invasion av Ukraina, låg dieselpriset strax över 28 kronor litern på många mackar. Samma månad i år låg det på omkring 18 kronor. Prissänkningen, som till stor del beror på sänkt drivmedelsskatt och förändrad reduktionsplikt, var ett av Tidöpartiernas saftigaste vallöften i den senaste valrörelsen.
– Få privatpersoner som har råd att köpa en ny bil och de flesta som säljs går till företag. Vi köper in många av våra bilar när de rullat i tre år och vi är inte rädda för att ta in dieselbilar. Hälften av de 600 bilar vi sålde i Eskilstuna förra året var diesledrivna, säger Henric Engström.
Samtidigt som intresset – och priset på begagnande dieselbilar ökat gäller det motsatta för elbilar. Enligt annonsplatsen Blocket föll medianpriset för en elbil med drygt tio procent under årets två första månader.
– Många har förlorat stora belopp på sina elbilar och priserna ser ut att fortsätta ned. En del modeller har tappat över 100 000 kronor i värde på ett år och då blir vi också försiktigare när vi tar in dem – och då särskilt dyrare modeller.
Henric Engström spår mer stabila begagnatpriser framöver och tror att fler kunder kan lockas till nyare hybrider när de väl kommer ut på marknaden.
– Även om dieselpriset stack i väg uppåt för några år sedan märkte vi inte av ett motsvarande tapp i priset på bilarna. Då vi är en märkesobunden bilhandel och verkstad bestämmer vi också vårt eget lager – det är en fördel i svängiga tider.
Lars Löfgren, som driver Sjöstaden bil i Eskilstuna, bekräftar trenden med en urstark efterfrågan på begagnade dieselbilar – och att den främst slår mot försäljningen av nyare elbilar.
– Vi är stora på begagnat och märker att intresset för dieselbilar ökat markant sedan priset på bränsle sjunkit – det syns om inte annat på bilarnas värde.
– Om någon hör av sig och vill sälja sin ganska så nya elbil så ger vi naturligtvis ett bud, men med risk för att det kan uppfattas som lågt. Det råder fortfarande en osäkerhet kring elbilar och det avspeglar sig på prissättningen.
Enligt en rapport från bilförmedlaren Kvdbil låg prisnivån på begagnade bilar det första kvartalet i år 1,4 procent högre jämfört med samma period i fjol. Snittpriset på begagnade dieselbilar har gått ännu starkare och är hittills i år upp fyra procent.
– Det är klart att dyrare drivmedel gör att kunderna kollar på alternativ, men folk har en tendens att glömma ganska fort. Just nu är det inte några större problem att sälja dieselbilar – tvärtom, säger Lars Löfgren.
Han beskriver den svenska marknaden för nyare begagnade bilar som både hård och stark och det är många aktörer som slåss om objekten.
– En stor bov i dramat är den svaga kronan som gör att många bilar går på export. Vi konkurrerar också med utländska handlare som dammsuger den svenska begagnatmarknaden.