Revansch för ratade bilarna efter billigare bränsle

Den 1 januari sänktes reduktionsplikten vilket ledde till billigare fossila bränslen. Det, i kombination med sänkt drivmedelsskatt, har fått efterfrågan på främst dieselbilar att explodera. "Det märks att diesel är hett igen", säger Henric Engström på bilhandlaren KFL bilcenter i Eskilstuna.

Varför inte en begagnad Maserati – med dieselmotor under huven. KFL bilcenter är en obunden bilhandel och verkstad som riktar in sig på att sälja populära modeller av nyare bilmärken.

Varför inte en begagnad Maserati – med dieselmotor under huven. KFL bilcenter är en obunden bilhandel och verkstad som riktar in sig på att sälja populära modeller av nyare bilmärken.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2024-04-23 06:57

Reduktionsplikten, alltså hur mycket biodrivmedel företag som säljer bensin och diesel måste blanda i sina drivmedel, har stor inverkan på bränslepriser – och hur efterfrågan på olika fordon påverkas.

Henric Engström, delägare i KFL bilcenter med verksamhet i både Eskilstuna och Linköping, har märkt av ett ökat intresse för just dieselbilar sedan årsskiftet.

undefined
"Vi köper in många av våra bilar när de rullat i tre år och vi är inte rädda för att ta in dieselbilar", säger bilhandlaren Henric Engström på KFL bilcenter.

– Vi har många kunder som vill köra diesel och vi har sålt förhållandevis bra hela tiden, men sedan bränslet blivit mycket billigare har det blivit hett att köpa dieselbil, säger han. 

I mars 2022, strax efter Rysslands invasion av Ukraina, låg dieselpriset strax över 28 kronor litern på många mackar. Samma månad i år låg det på omkring 18 kronor. Prissänkningen, som till stor del beror på sänkt drivmedelsskatt och förändrad reduktionsplikt, var ett av Tidöpartiernas saftigaste vallöften i den senaste valrörelsen.

undefined
Bensin- och dieselpriset har sjunkit märkbart sedan två år tillbaka. Vid årskiftet, efter sänkt reduktionsplikt, sänktes priset vid pump med 1 respektive 4 konor litern.

– Få privatpersoner som har råd att köpa en ny bil och de flesta som säljs går till företag. Vi köper in många av våra bilar när de rullat i tre år och vi är inte rädda för att ta in dieselbilar. Hälften av de 600 bilar vi sålde i Eskilstuna förra året var diesledrivna, säger Henric Engström.

Samtidigt som intresset – och priset på begagnande dieselbilar ökat gäller det motsatta för elbilar. Enligt annonsplatsen Blocket föll medianpriset för en elbil med drygt tio procent under årets två första månader.

undefined
KFL bilcenter i Eskilstuna sålde cirka 600 begagnade bilar i fjol. Hälften av dessa var dieselbilar.

– Många har förlorat stora belopp på sina elbilar och priserna ser ut att fortsätta ned. En del modeller har tappat över 100 000 kronor i värde på ett år och då blir vi också försiktigare när vi tar in dem – och då särskilt dyrare modeller.  

Henric Engström spår mer stabila begagnatpriser framöver och tror att fler kunder kan lockas till nyare hybrider när de väl kommer ut på marknaden.

undefined
Varför inte en begagnad Maserati – med dieselmotor under huven. KFL bilcenter är en obunden bilhandel och verkstad som riktar in sig på att sälja populära modeller av nyare bilmärken.

– Även om dieselpriset stack i väg uppåt för några år sedan märkte vi inte av ett motsvarande tapp i priset på bilarna. Då vi är en märkesobunden bilhandel och verkstad bestämmer vi också vårt eget lager – det är en fördel i svängiga tider.

Lars Löfgren, som driver Sjöstaden bil i Eskilstuna, bekräftar trenden med en urstark efterfrågan på begagnade dieselbilar – och att den främst slår mot försäljningen av nyare elbilar.

undefined
"Vi är stora på begagnat och märker att intresset för dieselbilar ökat markant sedan priset på bränsle sjunkit – det syns om inte annat på bilarnas värde", säger Lars Löfgren som driver Sjöstaden bil i Eskilstuna.

– Vi är stora på begagnat och märker att intresset för dieselbilar ökat markant sedan priset på bränsle sjunkit – det syns om inte annat på bilarnas värde.

– Om någon hör av sig och vill sälja sin ganska så nya elbil så ger vi naturligtvis ett bud, men med risk för att det kan uppfattas som lågt. Det råder fortfarande en osäkerhet kring elbilar och det avspeglar sig på prissättningen.

undefined
Sjöstaden bil i Eskilstuna är återförsäljare för Hyundai och har även ett stort fokus på nyare begagnade bilar.

Enligt en rapport från bilförmedlaren Kvdbil låg prisnivån på begagnade bilar det första kvartalet i år 1,4 procent högre jämfört med samma period i fjol. Snittpriset på begagnade dieselbilar har gått ännu starkare och är hittills i år upp fyra procent.

– Det är klart att dyrare drivmedel gör att kunderna kollar på alternativ, men folk har en tendens att glömma ganska fort. Just nu är det inte några större problem att sälja dieselbilar – tvärtom, säger Lars Löfgren.

undefined
I skrivande stund har Lars Löfgren på Sjöstaden bil 87 begagnade bilar ute till försäljning.

Han beskriver den svenska marknaden för nyare begagnade bilar som både hård och stark och det är många aktörer som slåss om objekten.

– En stor bov i dramat är den svaga kronan som gör att många bilar går på export. Vi konkurrerar också med utländska handlare som dammsuger den svenska begagnatmarknaden.

Hett på begbilsmarknaden

Mest sålda bilarna från handlare i februari

1) Volvo XC60, medianpris, 355 000 kronor

2) Volvo V60, medianpris 259 000 kronor

3) Volkswagen Golf, medianpris 149 750 kronor

4) Volkswagen Passat, medianpris 209 000

5) Volvo XC40, medianpris 329 900

6) Kia Cee´d, medianpris 187 700

7) Volvo V90, medianpris 269 900

8) Volkswagen Caddy, medianpris 139 900 kronor

9) Volkswagen Tiguan, medianpris 274 950 kronor

10) Volvo V70, medianpris 80 000 kronor

Källa: Blocket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!