Anette Moore var en av sex personer från Eskilstuna IK som var med och cyklade då Uno Forsell blev påkörd av en bilist i Svista den 5 september.
Hon minns att hastigheten var under 20 kilometer i timmen och att gruppen i god tid fick syn på en bilist som svängt av E20 och som kom körandes på den väg som de snart skulle korsa, där det är ett övergångsställe.
– Vi kör där lugnt och fint och jag tänkte: "När ska han vrida på huvudet, när han ska han vrida på huvudet?". Men han tittade bara åt vänster och körde rakt in i vår grupp, säger hon.
Vid olycksplatsen finns det triangelformade markeringar i vägen som talar om att det är väjningsplikt för trafikanter som kommer från E20, samt "zebra-ränder" för att markera att det är ett övergångsställe. Men skyltningen lämnar en del övrigt att önska, anser Anette Moore.
– Jag förstår inte varför det inte går att skylta lite bättre, både för cyklister och bilister. För cyklister är det inte skyltat vem som har väjningsplikt, så cyklisten vet inte vad som gäller. Oftast har man det, men inte överallt, säger hon och fortsätter:
– Sen tycker jag det är dåligt med skyltning som varnar bilister för korsande cykelbanor. Även om cyklister på cykelbanan inte har företräde så kan man väl ändå varna för det, att man behöver vara uppmärksam.
Petter Skarin, trafikplanerare på Stadsbyggnadsförvaltningen vid Eskilstuna kommun, konstaterar att det är Trafikverket som är väghållare på den aktuella platsen och därmed ansvarar för skyltning och dylikt. Han medger dock att korsningen inte är optimalt genomförd.
– Det är klart att det är olyckligt att en avfart från E20 landar i en plats som inte är helt tydlig. Men vi har heller inte haft några indikationer på att det inte fungerar och har inte sett något behov att formellt ta upp det med Trafikverket. Det här är den första olyckan vi får kännedom om, säger han.
Kommunen har ett samordningsmöte med Trafikverket en gång per kvartal. Nu kommer man ta upp just denna plats.
– Då kan vi få höra hur de ser på det. Men det är inte heller helt lätt att lösa, eftersom cykelvägen går där den går. Det gör att det blir en mer trafikfarlig plats och cyklister och fotgängare behöver vara särskilt uppmärksamma där, säger Skarin.