Vännerna byggde sin egen drömhusbåt – med altan på taket

Allt började med en önskan om att ha en motordriven flotte. Men vännernas dröm växte sig större och i dag samsas Bengt-Åke Samuelsson och hans vän Peter Larsson om en hel husbåt, som de byggt alldeles själva.

Arbetet med husbåten "Kulan" har kostat vännerna drygt 300 000. Betydligt mindre än om de skulle ha köpt en färdig husbåt, enligt Bengt-Åke Samuelsson

Arbetet med husbåten "Kulan" har kostat vännerna drygt 300 000. Betydligt mindre än om de skulle ha köpt en färdig husbåt, enligt Bengt-Åke Samuelsson

Foto:

Eskilstuna2017-08-18 21:02

Det är bara några enstaka båtar i den välfyllda hamnen i Sundbyholm som kan mäta sig med husbåten "Kulan" som Bengt-Åke Samuelsson och Peter Larsson byggt tillsammans.

– Man måste ha en stor båt om man ska komma upp så här högt, säger Bengt-Åke när han visar oss runt på båten och dess takterrass.

– Här blir det nog fullt när Gessle kommer och spelar i helgen, säger han.

Terrassen är byggd i trä ovanpå en så kallad villavagn som vännerna monterat fast på en rejäl flotte.

Bengt-Åke som är servicetekniker på ett företag som tillverkar skylifts åt räddningstjänsten lärde känna sin vän Peter på brandstationen i Eskilstuna, där han jobbade som brandman. Båda hade tidigare haft segelbåt och intresset förde dem samman.

– Det var Peter som föreslog att vi skulle bygga en flotte som vi kunde åka ut med. Så det gjorde vi. Men idén växte med tiden och snart kände vi att vi borde ha ett hus på flotten, berättar Bengt-Åke.

Till en början tänkte de bygga huset själva men en sådan konstruktion hade troligtvis blivit för tung så därför köpte de villavagnen.

– Den var ju inredd och klar så vi lyfte på den på flotten, säger Bengt-Åke.

Han berättar att byggandet av båten tog mellan tre och fyra år från att de satte i gång för drygt tio år sedan. Även om det inte syns vid första anblicken så ryms alla viktiga funktioner en båt behöver innanför husbåtens skal. Vännerna har satt in allt från hydraulik till varmvattenberedare, autopilot och en tank som samlar toalettavfall.

– Det är ju lag på att man inte få släppa ut det i sjön. Det gäller såklart för oss också. Vi lever under samma premisser som andra båtägare.

Bengt-Åkes senaste bygge är en styrpulpet i aluminium. Den innan var gjord i trä och stod inte emot väder och vind, förklarar han.

Men är husbåten klar nu?

– Nej det blir den nog aldrig och ska nog inte bli heller, säger Bengt-Åke och pekar ut småsaker som kanske redan borde ha ordnats, som en hake att sätta upp badstegen med.

Det är lite som listerna när man tapetserat om i ett rum?

– Ja precis, skrattar Bengt-Åke men tillägger att han tycker om att vara på båten och pula.

Ute till sjöss gör husbåten ungefär sex knop. Oftast blir det en sväng på Mälaren men båten är försäkrad för turer i inre skärgården.

Det bästa med att ha husbåt, jämfört med en vanlig båt, är att det finns så bra med utrymme, enligt Bengt-Åke. Han uppskattar att de har 70 kvadratmeter att röra sig på.

Ingen av vännerna hade byggt särskilt mycket innan de påbörjade sitt husbåtsprojekt. Jobbet som servicetekniker har naturligtvis varit en stor hjälp för Bengt-Åke men han tror att vem som helst skulle kunna bygga sin egen husbåt.

– Man lär sig på vägen. Jag gör fortfarande fel ibland men då är det bara att tänka om. Jag brukar säga att alla kan cykla Vättern runt. Alla klarar det inte men alla kan, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!