Sisters in Business utbildar i entreprenörskap

Affärsskolan är en kurs som drivs av Sisters in Business i syfte att öka andelen kvinnor som driver företag i kommunen: "Utmaningarna är större för utrikesfödda kvinnor som inte kan Sveriges system fullt ut."

Annika Löfgren är grundare till organisationen Sisters in Business.

Annika Löfgren är grundare till organisationen Sisters in Business.

Foto: Enes Mehmedagic

Eskilstuna2022-02-20 14:18

– Enbart 15 procent av alla företagare här i Eskilstuna är kvinnor. I hela Sverige är det 30 procent, så vi har en del att jobba med gällande jämställdheten här i staden. Kommunens näringslivsenhet har upplevt att det är svårt att nå ut till framförallt utrikesfödda kvinnor, och har då tagit hjälp av oss som förening, säger Annika Löfgren, grundare till Sisters in Business och tillägger:

– Utmaningarna är större för utrikesfödda kvinnor som inte kan Sveriges system fullt ut.

undefined
Annika Löfgren är grundare till organisationen Sisters in Business.

Organisationen vänder sig till just utrikesfödda kvinnor och ungdomar och arrangerar olika kurser för att stärka målgruppen. Affärsskolan är en fortsättningskurs på Brand New, och inriktar sig framförallt på entreprenörskapets praktiska utförande.

– Vi har ett nätverk i den här gruppen och arbetar bland annat med ambassadörer, det vill säga kvinnor som värvar andra kvinnor till våra kurser. De flesta här kommer från den tidigare kursen, de andra har hittat hit på olika sätt, säger Annika Löfgren.

Hamdi Sharif, Shukri Abdi och Amino Mohamed har varit vänner i 13 år. De är grannar i Fröslunda, och är tre av kvällens cirka femton deltagare.

undefined
Hamdi Sharif, Shukri Abdi och Amino Mohamed drömmer om att starta en modebutik och sälja traditionella somaliska kläder.

– Vi vill vara en förebild för kvinnor till att de ska gå ut och jobba. Och genom denna kursen hoppas vi att vi får tips på hur vi ska utveckla vår idé, säger Shukri Abdi.

De har en tydlig idé och vilja om att öppna en modebutik, men hoppas under kursens gång att få praktiska tips och råd om hur det faktiskt är att driva företag.

– Genom att öppna en affär visar vi att vi som kvinnor står i centrum, men det handlar även om att hjälpa andra människor. Vi vill sälja traditionella kläder till kvinnor, män och barn och hoppas att det kommer funka, säger Amino Mohamed.

Kursdeltagarna kommer att träffas vid tio tillfällen och arbeta både idéburet, men framförallt lära sig om ting som att ta betalt för sin idé. Under första kurstillfället går deltagarna igenom konceptet ikigai, vilket är ett japanskt uttryck för att hitta sitt syfte genom att kombinera passion, talang, vad världen behöver och vad man kan få betalt för. 

undefined
Flera av deltagarna i Affärsskolan deltog i tidigare kursen Brand New.

Annika Löfgren berättar om tidigare kursdeltagare och att hon ser en stor skillnad.

– De har gått från en idé till att kunna formulera en affärsidé och tro på den med övertygelse och beslutsamhet, säger hon. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!