– Vi har reducerat trafiken, men det har inte varit tillräckligt, då vi fortfarande ställer in tåg akut på grund av personalbrist. Jag vill inte ha det så här nästa år också, där resenärer står på plattformen och väntar och så blir tåget inställt. Jag vill att vi i stället ska kunna ta ett ansvar kring situationen och se vad som är realistiskt att leverera när vi har den här bristen i hela landet på lokförare och sedan köra pålitligt, hellre med färre avgångar som vi klarar av, säger Frida Ukmar, vd på MTR Mälartåg.
Trots en redovisad punktlighet på uppemot 90 procent i augusti för Mälartåg upplever många resenärer fortsatt stor frustration kring att tågen i Sörmland inte går att lita på. Konstpedagogen Hanna Melkersson, som pendlar från Stockholm, berättar för tidningen om hur hon börjat se sig om efter en övernattningslägenhet i Eskilstuna, till följd av det fortsatta tågkaoset.
Främst handlar problemen i dag om akut inställda avgångar. Dit räknas tåg som ställts in samma dag eller dagen före. Och särskilt hårt drabbad har Svealandsbanan varit. I genomsnitt har var elfte avgång ställts in akut på sträckan – som passerar Eskilstuna och Strängnäs – under de senaste fem månaderna. I augusti handlade det om åtta procent av tågen.
Samtidigt fortsätter den nationella lokförarbristen att slå hårt mot tågoperatören MTR. Enligt Frida Ukmar saknar bolaget i dag mellan 20 och 40 lokförare på Mälartåg för att klara av att köra trafiken enligt det överenskomna avtalet med Mälardalstrafik.
– Vi måste ha en tidtabell som är i linje med den trafiken vi klarar av att köra utifrån de medarbetare vi har. Det är inte svårare än så.
Innebär det att ni kommer behöva begränsa tidtabellerna ytterligare framöver?
– Ja, absolut. Vi gör ett arbete just nu kring hur det kommer se ut och där är vi ännu inte klara. Men vi behöver köra mindre trafik. Jag hoppas inte att det ska bli för kännbart för resenärerna. I stället tror jag det kommer gynna resenärerna att de vet vilka tåg som faktiskt går.
Frida Ukmar beklagar situationen för Hanna Melkersson och andra resenärer som upplever fortsatt missnöje med inställda avgångar. Samtidigt menar hon att bolaget gör allt de kan för att få bukt med problemen.
– Vi har i år anställt över 150 lokförare och över 150 tågvärdar utöver de som kommit över från SJ och Transdev på Upptåget, men sedan är det ungefär en tredjedel av dem som har sagt upp sig.
Det låter mycket. Hur kommer det sig att så många väljer att sluta när de börjat hos er?
– Dels har vi anställt väldigt många nya som aldrig tidigare jobbat som exempelvis tågvärdar och som inser att det kanske inte var rätt för dem. I våras var vi också i ett läge då vi anställde alla lokförare vi bara kunde oavsett var de bodde, så många av dem har flyttat hem igen. Men sedan har det så klart varit den tuffa situationen som påverkat våra medarbetare.
Vad säger du till Hanna, ska hon behöva skaffa en övernattningslägenhet?
– Nej, det tycker jag inte hon ska. Man ska kunna lita på tågen och det är därför vi behöver se över vilken tågtrafik vi kan lova. På kort sikt gör vi allt vi kan för att få in mer personal i systemet, men vi kan inte trolla.