Som vi tidigare berättat ligger Sörmland i bottenskiktet vad gäller behöriga lärare i grundskolan. Eskilstuna är inget undantag. Enligt Lärarförbundets rapport har blott 63 procent av lärarna i Eskilstunas grundskolor lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne. I hela riket rankas Eskilstuna därmed som nummer 219 av landets 290 kommuner.
Kommunens egna färskare siffror från maj i år visar att 64 procent av lärarna i de kommunala grundskolorna är behöriga. För få enligt facket som larmar om att elever riskerar att inte få en enda behörig lärare under hela sin skoltid.
Enligt Cecilia Rahbek Nöhr, Lärarförbundets ordförande i Eskilstuna, är problemet känt sedan länge.
– 2015 hade vi en manifestation på Fristadstorget med 650 par skor för att visa hur många lärare som kommer saknas i Eskilstuna om tio år. Det är där vi är nu, det fattas en stor mängd utbildade lärare, säger hon.
Rahbek Nöhr ser flera faktorer bakom Eskilstunas siffror.
– Stora pensionsavgångar är en förklaring. Många orkar inte vara kvar till 65 utan går tidigare. När de slutar blir glappet stort.
Ett annat dilemma är att en hög andel studenter på lärarutbildningarna hoppar av i förtid.
– Få går färdigt utbildningen. Många lämnar och söker sig till andra jobb.
Cecilia Rahbek Nöhr betonar att fenomenet inte bara rör Eskilstuna, utan hela landet.
– Arbetsmiljön är inte där den ska och lönebilden lockar inte unga. Men även annat styr. I vissa socioekonomiskt utsatta områden får huvudmannen extra statligt stöd som ger 10 000 kronor mer i månaden för en förstelärare. Men det går inte att rekrytera ändå.
Hans Ringström, chef för kommunala grundskolan i Eskilstuna, pekar på den nationella lärarbristen som den största orsaken till situationen i Eskilstuna.
– Givetvis vill vi värva nyexaminerade lärare och jobbar för att Eskilstuna ska vara en attraktiv arbetsplats säger han.
Behörigheten skiftar åtskilligt mellan olika skolor. En tendens är att utbildade lärare dras till likasinnade.
– Är man behörig vill man ha kollegor som också är det. Men det kan vara lika svårt att rekrytera till skolor i utsatta områden som till små skolor på landsbygden, säger Cecilia Rahbek Nöhr.
Enligt Lärarförbundet ligger Eskilstunas friskolor varken bättre eller sämre till gällande lärarbehörighet.
– Liksom i de kommunala skolorna varierar det från skola till skola.