Siffrorna kommer från NTF:s senaste trafiksäkerhetsrankning, som vi kunde rapportera om häromdagen, och bidrar till att ge Eskilstuna en bottenplacering när det gäller trafiksäkerhet.
Att cyklisterna skulle leva allt farligare i cykelkommunen Eskilstuna håller trafikkontoret emellertid inte med om.
– Det är mycket som talar för att det är en förbättring av akutmottagningens rapportering av olyckor, som ligger bakom det här, säger Kent Andersson på trafikavdelningen.
Hans försök att tona ner ökningen faller dock en smula. Stämmer förklaringen innebär ju det att tidigare års olycksstatistik förmodligen har varit rena glädjesiffrorna, och att det är först nu siffrorna börjar närma sig det faktiska antalet trafikskadade.
Kent Andersson medger också att det finns mycket kvar att göra innan kommunen blir riktigt cykelvänlig.
– Vi bygger ett antal kilometer nya cykelbanor varje år. Men det är fortfarande så att vi har en stad som ursprungligen planerades för biltrafik med breda bilvägar långt in i centrum.
Eskilstuna hamnar på plats 233 av landets 290 kommuner i NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjandes, senaste trafikskaderapport.
Kring 700 personer skadades eller dödades i trafikolyckor inom kommunens gränser under förra året, en ökning med drygt 200 personer jämfört med året innan. Närmare 200 av de skadade var cyklister, och i Eskilstuna skadades alltså fler cyklister under 2013 än under 2012 och 2011 tillsammans.
På kommunen, där den egna rapporten och analysen av det aktuella trafiksäkerhetsläget snart är klart, ser man samma tendens.
– Rapporten är inte klar än men vi har också konstaterat en väldig ökning av skadade i trafikolyckor när det gäller sjukhusrapporterade olyckor. Vi har sett att antalet lindrigt skadade i trafikolyckor, som vårdas på sjukhus, nästan dubblerats jämfört med ett medel från 2008 och 2012, säger Kent Andersson.
Men att både NTF:s statistik och den egna kommunens analys av trafiksäkerheten i kommunen pekar åt samma håll, tolkar Kent Andersson alltså inte som att Eskilstuna är en osäker stad för oskyddade trafikanter.
Eskilstuna, som vill profilera sig som cykelkommun, antog under förra året en cykelplan med syftet att skapa en cykelinfrastruktur så att fler, framför allt bilister, väljer cykeln. En aktuell etapp är banvallen mellan Eskilstuna och Ärla som blir cykelväg. Via en koppling i mesta ska det också bli möjligt att cykla in till Fristadstorget på en sammanhållen cykelväg från Borsökna.
– Vi försöker ta en bit i taget, men det är inte billigt, säger Kent Andersson.
Eskilstuna-Kuriren har också sökt stadsbyggnadsnämndens ordförande, Magnus Johansson (MP) för en kommentar, utan att lyckas.