Varnar för bluff-sms: "Kontakta kundservice"

De försöker och försöker. Men gå inte på bedragarnas fällor. Nu har Eskilstuna-Kuriren tagit del av ett blufförsök.

Bedragare uppger sig för att vara Postnord på sms.

Bedragare uppger sig för att vara Postnord på sms.

Foto: Montage

Eskilstuna2024-03-20 21:17

Avsändaren påstår att det är Postnord som hör av sig. Du som får sms:et kan inte få ditt paket eftersom att adressen är felaktig inskriven.

Allt du begärs göra för att lösa problematiken är att klicka på en länk.

Men gör INTE det.

Vad som händer då är inga uppgifter som Eskilstuna-Kuriren har tagit del av. Däremot har vi fått se bluff-sms:et. 

– Sveriges position som en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa ökar risken för att konsumenter blir måltavlor för avancerade bedrägeriförsök, säger Anders Porelius, presschef på Postnord.

Det finns flera tydliga tecken som avslöjar att det inte är Postnord som hör av sig. Bland annat är företaget felstavat i länken – och så skickas meddelandet från en icloud-adress.

– På Postnord tar vi kundens säkerhet på största allvar. Att skydda integritet och förebygga bedrägerier är en ständig utmaning, speciellt när bedragarna kontinuerligt finjusterar sina metoder, säger Anders Porelius.

Postnords presschef betonar att det är viktigt att du som konsument är vaksam och skeptisk mot okända länkar.

– Vid den minsta tveksamhet bör man verifiera avsändaren genom att kontakta företagets kundservice.

Det är inte ovanligt att bedragare hör av sig på mejl, sms eller via telefonsamtal.

På polisens hemsida finns information på hur du ska agera för att inte låta dig luras. Bland annat ska du aldrig lämna ut personlig information över telefon eller när någon kommer hem till dig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!