Telekområdgivarna har uppmärksammat en ökning av klagomål från konsumenter i Sverige angående telefonförsäljare som uppger sig ringa från konsumenternas nuvarande telefonoperatörer. De drabbade personerna har sedan fått en dyr faktura från företagen Telenova och Mobile Group samt hårdvaruprodukter.
Christine Fransholm, konsumentvägledare på Eskilstuna kommun, har fått in många ärenden av personer som blivit uppringda av försäljare som uppger sig komma från telefonbolaget Tre.
– Det är telefonförsäljare som använder sig av speciella metoder som vi inte riktigt tidigare sett, säger Christine Fransholm. De säger att de ringer från kundernas befintliga operatör och erbjuder sänkta priser på abonnemang men egentligen ringer de från andra företag.
– Vi har haft ärenden med personer som fått fakturor på upp mot 25 000 kronor och tekniska prylar hemskickade till sig.
Christine Fransholm på konsumentvägledningen uppger att det rör sig om minst tio personer i Eskilstuna som blivit drabbade av telefonförsäljare från Telenova och Mobile Group.
– Det är ett jätteproblem. Telefonförsäljarna ber konsumenter logga in med bank-id för att kolla det nuvarande abonnemanget och i vissa fall har de bett kunderna teckna nytt avtal under pågående samtal, säger Christine Fransholm. De har skickat sms och bett kunder skriva under, vilket man inte får göra under medan samtalen pågår.