Den grundläggande idén till väskmärket Salcan föddes ut ren frustration. Nadia Söderlund stod i en lång bankkö och när det äntligen blev hennes tur uppmanades hon att visa legitimation. Den låg givetvis i handväskan som burits dagen innan. Lösningen? Att designa väskor innehållandes en innerväska som enkelt kan flyttas mellan olika "fodral".
– Jag älskar ny innovation och vill kombinera det praktiska med det snygga. Väskorna vänder sig till den arbetande kvinnan mellan 25 och 50 år som har hela sitt liv i väskan.
Det tog fem år mellan tanke och verklighet. Nadia Söderlund har alltid älskat design – som ung tillverkade hon smycken och gav skor en personlig touch – men hade ingen aning om hur man drev företag. Hjälpen fanns på Munktell Science Park.
– Jag ägnade ett år åt att nätverka och gå på kurser.
För två år sedan kunde Eskilstunatjejen titulera sig väskdesigner och startade en webbshop. Märkets namn blev Salcan – "mitt smeknamn" – och kollektionen innehöll fem shoppingbagar. Alla i samma storlek och med en innerväska som kan förflyttas dem emellan. Valet föll på två grå modeller, den ena beskrivs som klassisk medan den andra andas lyx och business. Och två svarta, en vardagstote i mocka och en "uppklätt punkig".
– Och så min favorit, den vita. Den sticker ut och är självsäker, haha. Kan man beskriva en väska så?
Prislappen landar på fyra tusenlappar. Och det finns en anledning till det.
– Det är handgjorda läderväskor i bra kvalité med lång livslängd. Min vita är fortfarande vit och modellerna är odödliga. Man ska inte känna att man behöver byta ut dem. Väskorna fraktas hit och det råder bra villkor på fabriken.
Det sistnämnda samt miljöfrågan stod högt på Nadia Söderlunds agenda. Egentligen ville hon tillverka i Sverige men det visade sig vara snudd på omöjligt ekonomiskt. Tillsammans med dåvarande pojkvännen åkte hon som 22-åring till Kina och hittade en mindre fabrik som uppfyllde kraven.
– Vi gick runt och pratade med arbetarna, såg att det inte var något fuffens som pågick.
Hur har det gått under dessa två år?
–Trögt. Jag trodde skapandebiten var själva jobbet, men nej – det var enkelt jämfört med vad som väntade.
Periodvis har hon arbetat heltid med sälj och marknadsföring, däremellan har kassan drygats ut genom extrajobbet på Elite Stadshotellet. Situationen blev förstås inte bättre av coronapandemin. I våras hade Nadia Söderlund en period då hon övervägde att ge upp.
– Vissa dagar kände jag mig misslyckad men sedan påminns jag om att jag måste vara snäll mot mig själv. Nu är jag taggad. Det är lite vinna eller försvinna.
Hösten 2020 skissar hon på en ny kollektion och ökar närvaron på sociala medier. Sedan bara några dagar tillbaka sker arbetet från Malmö. Nadia Söderberg har nämligen lämnat stan.
– Lagret är i Eskilstuna så det är klart att jag kommer hem. Mamma hjälper till när hon kan och det administrativa kan skötas härifrån också.
Vad kan du berätta om den nya kollektionen?
– Den kommer nästa år och det blir mindre väskor i veganskt läder. Det är framtiden och känns bättre i hjärtat.
Storleken, men även materialet, påverkar prisbilden. Tanken är att nå en större målgrupp.
– Jag vill även nå yngre tjejer. Och komplettera med accessoarer med smarta lösningar, till exempel plånböcker.