Både Helena Sixtensdotter, klinikchef på Distriktsveterinärerna i Eskilstuna, och Annika Henschen, klinikchef på Evidensia djurklinik, vittnar om att det har varit svårt att hinna hjälpa alla djur som behöver vård. Båda klinikerna kommer kunna ha öppet hela sommaren, men som det ser ut nu kommer ingen av dem ha särskilt många lediga tider. Detta beror helt enkelt på en brist på personal.
– På sommaren är det ju extra mycket att göra. Det är katter som biter varandra, ormbett, skador, och kattungar och hundvalpar som föds, säger Annika Henschen.
Enligt Henschen sparar de några av tiderna till akut sjuka djur, men även de tiderna tar slut fort. Båda klinikerna har behövt se över hur de ska prioritera vilka djur som får vård.
– Vi måste prioritera smittskydd. Vår uppgift är ju att säkra livsmedel. Efter det kommer akut sjuka djur, men smådjur har andra aktörer som kan hjälpa dem. Korna har bara oss, säger Helena Sixtensdotter på Distriktsveterinärerna.
Både Henschen och Sixtensdotter är överens om att det är många faktorer som bidrar till veterinärbristen vi ser i dag. Enligt Henschen beror det delvis på att kvaliteten på vården är högre nu. Veterinärbesöken tar längre tid, djurägare är mer informerade, och det är högre krav på journalföring och dokumentation.
– Så tyvärr hinner vi ju inte med lika många patienter som förut. Vi har färre patienter, men gör ett bättre jobb med de vi har, säger hon.
Sixtensdotter tar också upp kvaliteten, och menar att vårdalternativen också utökats.
– För tio år sedan, till exempel, var det vanligast att man avlivade ett smådjur med cancer, men nu går det ofta att behandla, och det är många som väljer att göra det.
Hon hänvisar också till att allt fler skaffar husdjur, att djuren i regel lever längre på grund av bättre vård, och att även veterinärklinikerna blivit fler, och behöver slåss om samma resurser.
Men det är självklart inte bara djur och deras ägare som påverkas av veterinärbristen.
– Vi har haft tur att några veterinärer har velat ta ut sin semester andra tider på året, annars hade det blivit väldigt problematiskt, säger Annika Henschen.
På Helena Sixtensdotters klinik har de kunnat prioritera sommarsemestern för de anställda, men någon sommarvikarie som kan ta på sig del av arbetsbördan var det inte tal om.
– För fem eller sex år sedan var det aldrig ett problem, men nu går det inte att hitta en sommarvikarie, säger hon.
Likadant ser det ut för Annika Henschen.
– De finns helt enkelt inte längre. Det är många år sedan vi hade en riktig sommarvikarie som kunde komma in och jobba när andra hade semester, säger Henschen.
Det är lätt att bli orolig om ens husdjur är sjukt eller skadat och man inte är säker på att hen kan få hjälp. Enligt Helena Sixtensdotter finns det i de allra flesta fall någon veterinär i området man kan få hjälp av. Men det är inte alltid de är närliggande. Annika Henschen berättar att de i vissa fall har behövt skicka djurägare till ett djursjukhus i Stockholm. Det är också föga troligt att kliniken har tid att ringa runt och se vem som kan ta emot patienter.
– Det är viktigt som djurägare att ha koll på vart man kan åka och vem som har öppet redan när djuret är friskt, så man vet vart man kan ringa när det väl gäller, säger Helena Sixtensdotter.