I samband med sin senaste kvartalsrapport presenterade Volvokoncernen ett utökat sparprogram. På torsdagen presenterades i stora drag hur nedskärningarna kommer att drabba Volvo Construction Equipment.
Under förmiddagen hade Volvo CE:s personal i Eskilstuna kallats till möten för att informeras om de kommande åtgärderna.
– Det handlar om två saker i princip. Dels kommer vi att sluta utveckla och tillverka vissa produkter, dels är det att vi fortsätter vårt effektiviseringsprogram, som vi antydde redan i kvartalsrapporten, säger Jörgen Svenningsson, chef för Volvo CE:s fabriker i Europa.
Volvo CE har beslutat att sluta med utveckling och tillverkning av grävlastare och väghyvlar av varumärket Volvo. I stället ska produkterna tillverkas i Volvo CE:s kinesiska bolag SDLG i framtiden. Grävlastarna tillverkas framför allt i Brasilien och Polen, och dagens besked innebär att fabriken i Wroclaw i Polen stängs helt. Jörgen Svenningsson befinner sig där för att informera de anställda.
– Det är inget roligt arbete att informera om.
Men beskedet påverkar även verksamheten i Eskilstuna eftersom växellådorna till väghyvlarna tillverkas här.
I Sverige påverkas, förutom Eskilstuna, även Hallsberg där hytterna till grävlastarna tillverkas.
– Det är en ganska liten del av volymen, så den delen ska inte bli dramatisk.
Antalet anställda ska minskas med 1 000 personer globalt, och majoriteten av dessa finns i Polen, USA och Brasilien. Av de tjänster som ska bort finns omkring 10-15 procent i Sverige, men Jörgen Svenningsson kan i dag inte svara på hur stor personalminskningen blir i Eskilstuna.
– Förhandlingarna har precis startats med facket så jag vill avvakta med en siffra. Det är en del tjänster som kommer att försvinna i Eskilstuna, men vi har intentionen att kunna lösa det utan varsel.
Tidigare under året har Volvo CE minskat sin personal med 400 personer i Sverige.
Anledningen till att man slimmar produktlinjen är en fråga om lönsamhet.
– Det är tekniskt avancerade och högt specificerade produkter som riktar sig till en liten kundnisch som vi har svårt att få lönsamhet i. Tendensen inom branschen går mot mer tillverkning av standardmaskiner. Man kan inte hålla på och sälja maskiner om man inte tjänar några pengar.
Sedan tidigare pågår ett strategiskt sparprogram som ska minska Volvokoncernens kostnadsmassa med 6,5 miljarder kronor. Det utökade programmet ska minska koncernens kostnader med ytterligare 3,5 miljarder kronor för att öka lönsamheten. Åtgärderna inom Volvo CE är bara en del i det senare sparpaketet. Vid utgången av 2015 förväntas samtliga åtgärder vara genomförda.
Jörgen Svenningsson räknar med att förhandlingarna med facket som rör verksamheten i Sverige och Eskilstunafabriken kommer att vara klara inom fyra veckor.