Som tidigare berättats i tidningens granskning har 49 anställda i kommunen fällts för narkotikabrott de senaste tre åren.
LÄS HELA GRANSKNINGEN HÄR: Köpte knark – och gick till jobbet som elevassistent.
De allra flesta har begått brotten under tiden de varit anställda. Men i 13 fall fälldes personerna för brott innan de blev rekryterade till kommunen. Några av exemplen kommer från skolans värld, där kommunen redan i dag ställer krav på utdrag ur belastningsregistret vid nyanställning.
I februari 2023 fick en man i 20-årsåldern ett strafföreläggande efter att han testat positivt för kokain. Sju månader senare anställdes han som elevassistent, för att sedan bli tillsvidareanställd.
Ett annat exempel gäller en kvinna i 35-årsåldern som testades positivt för cannabis och amfetamin i slutet av 2022, och som knappt två år senare lyckades få ett vikariat som lärare på ett fritidshem.
En timanställd fritidsledare har dömts för inte mindre än 13 brott sedan februari 2022, däribland sex fall av ringa narkotikabrott efter att han tagit kokain, men även brott mot knivlagen och försökt till rån. Även han fick jobb trots sina kriminella meriter.
LÄS OCKSÅ: Här är de kommunanställda som tagits med knark
Hur kan det bli så här? Borde inte kommunen ha fångat upp narkotikabrotten när personerna anställdes?
Det visar sig att de belastningsregisterutdrag som kommunen kräver för personer som arbetar med barn och ungdomar inte inkluderar brott mot narkotikalagstiftningen.
– Den registerkontroll vi gör i dag fångar inte upp de här brotten. Vi har inte lagstöd för att fånga upp narkotikabrott inför anställning och inte heller under anställning, säger Susanne Carlsson, HR-direktör i Eskilstuna kommun.
Kommunen följer därför med intresse det som just nu pågår i riksdagen. En statlig utredning har nyligen föreslagit att kommuner ska få bättre förutsättningar att göra bakgrundskontroller.
Bland annat föreslår utredaren att kontrollerna utvidgas till att inte bara omfatta de allra grövsta brotten, så som mord och sexualbrott, utan även till exempel narkotikabrott. Dessutom ska kommuner, enligt förslaget, kunna begära registerutdrag för personer som ska arbeta med äldre och funktionshindrade. Utöver arbete inom utbildningsverksamheter gäller den befogenheten i dag enbart för arbete med barn i omsorgen.
Utredningen är nu ute på remiss och lagändringarna föreslås träda i kraft 1 juni nästa år.
Förslaget om utvidgade kontroller välkomnas av Marie Svensson (S), ordförande i kommunstyrelsens personalutskott i Eskilstuna kommun.
– Det behövs en skärpning. För vi har en samhällsutveckling i dag som, utöver den höga narkotikaanvändningen, även handlar om problem med välfärdsbrottslighet och infiltration riktat mot våra verksamheter. Det här kan motverkas bättre om man samkör system och gör olika former av kontroller. Där är möjligheten att göra utdrag ur belastningsregistret en viktig del.
Marie Svensson ser allvarligt på uppgifterna att närmare 50 anställda gjort sig skyldiga till narkotikabrott. Hon framhåller samtidigt att kommunen redan har en hård linje, med tydliga rutiner inom verksamheterna och satsningar på informationskampanjer riktade till alla Eskilstunabor mot droganvändning.
– Vi kan inte ha drogpåverkade medarbetare på våra arbetsplatser. Vi har ett ansvar att säkerställa våra verksamheter som finns till för Eskilstunaborna. Men det handlar också om säkerheten för alla anställda.
De här personerna har inte blivit påkomna på arbetet. Däremot är det flera som gått till jobbet dagen efter de blivit provtagna av polisen.
– Ja, och det där är jätteproblematiskt. För det är inte alltid arbetsgivaren får veta vad som händer utanför arbetstid. Det finns en risk att det kanske bara rullar på då.
Svensson berättar att Eskilstuna kommun samarbetar nära kring de här frågorna med bland annat Södertälje kommun, som varit pådrivande i Kommunsverige då det gäller att införa bakgrundskontroller.
Förra hösten konstaterade Justitieombudsmannen, JO, att Södertälje kommun brutit mot lagen när de genomfört omfattande bakgrundskontroller av sin personal. Kommunen hade då lämnat över samtliga anställdas personnummer till ett företag som kontinuerligt gjort registersökningar på de anställda. Det här arbetssättet innebar ett betydande ingrepp i den personliga integriteten för de kommunanställda, slog JO fast.
Beslutet låg till grund för regeringens snabbutredning. Men trots de utökade möjligheter som utredarens nu föreslagit, anser Svensson att förslagen inte är tillräckligt långtgående.
– Jag hade önskat att det som nu ligger på bordet hade varit lite skarpare, så att man också kunde göra kontroller under pågående anställning. För saker kan hända en månad eller ett halvår efter att du anställts. Kontroller endast vid nyanställning riskerar att bli en falsk trygghet.
Gör kommunen tillräckligt i dag utifrån nuvarande lagstiftning?
– Vi kan säkert skruva på det och göra ännu mer, bland annat se över våra rekryteringsprocesser och våra referenstagningar. Men i grunden är vi restriktiva med skarpa riktlinjer.