Enligt Thomas Hopkins var Pagodens bestånd i Eskilstuna i behov av stora investeringar när de nya ägarna i Fogelvik Estate tog över 2010.
– Det är egentligen ett stort nationellt problem i våra miljonprogram som handlar om att en för stor del av hyran går åt till löpande driftkostnader. Vår övergripande strategi är därför att se till att en större del av hyran går till angelägna investeringar i underhåll och förbättringar. Högst prioritet har effektivare energianvändning eftersom detta på sikt skapar mer utrymme för förbättringar, säger han.
Pagoden har enligt Thomas Hopkins investerat kring 10 miljoner per år i underhåll de senaste tre åren.
Bland annat har fastighetsägaren satsat på fasadrenoveringar i Råbergstorp. Första etappen där inleddes i fjol och nu följer Assessorsgatan och Lagmansgatan i tre etapper till för totalt 12 miljoner kronor under de kommande åren. Nya tegeltak har också lagts i Fröslunda och under de tre kommande åren ska området få nya fönster för totalt 13 miljoner kronor.
Mycket kvarstår att göra, tillstår Thomas Hopkins, men kalla lägenheter är inte längre ett problem, menar han.
I de villkor som Hyresgästföreningen ställde inför en kommande förhandling om hyran står att Pagoden skall hålla mellan 21-21,5 grader i genomsnitt för att inte temperaturen i lägenheterna skall hamna under 20 grader. Thomas Hopkins berättar att Pagoden har satt upp temperaturmätare i var tredje lägenhet för att kunna kontrollera att värmen fungerar.
– Vi följer utvecklingen via dator varje dag för att se till att inomhusmiljön är bra.
Det fanns problem i Myrtorp tidigare på grund av dålig isolering, medger han. Men det ska ha åtgärdats.
– Vi har sprayat in isolering i väggarna de senaste två vintrarna. Så 16 grader i en lägenhet kan inte förekomma i dag.
Men det kan vara så att enskilda lägenheter har andra fel som gör att det blir kallt, fortsätter Thomas Hopkins.
– Självklart kan det finnas avvikelser i vissa lägenheter. Det är ett komplicerat system och många lägenheter. Termostater kan ha fastnat, det kan vara luft i elementen, eller drag från fönster och dörrar. Det är då av största vikt att hyresgästen gör en felanmälan så att våra bovärdar får möjlighet att vidta åtgärder
Pagoden har informerat hyresgäster och bovärdar om att felanmälningar inte ska lämnas muntligt längre, eftersom det finns en risk att de glöms bort. I stället ska hyresgästerna ringa in alla felanmälningar till det callcenter som fastighetsägaren satsat på. Något strukturerat system för felanmälningar fanns inte innan ägarbytet.
– Vi kan inte åtgärda eller kommentera felanmälningar som inte är registrerade. Vi är väldigt måna om att ha en felanmälan som fungerar och har datoriserat systemet för att kvalitetssäkra att varje ärende blir åtgärdat, säger Thomas Hopkins.
Inför kommande hyresförhandling med Hyresgästföreningen säger han att Pagoden räknar med att uppfylla villkoren.
– Det största problemet när det gäller att få pengar till underhåll är de rörliga kostnaderna. Så vi jobbar med att se till att driftskostnaderna inte drar iväg. Vi måste förbättra kassaflödet så att mer av hyran kan gå till underhåll, inte till drift.