I maj skickade organisationen Den nya välfärden ett mejl till Eskilstuna kommun med en begäran att få ta del av allmänna handlingar. De fick ingen som helst respons på sitt mejl och upprepade under sommaren sin begäran tre gånger. I oktober tröttnade Den nya välfärdens jurist och hotade med att JO-anmäla kommunen.
Kommunens undersökning visade då att all e-post från organisationen fastnat i förvaltningens spamfilter.
– Det kan hända ibland, men det är ytterst sällan. Man ska veta att vi får 50 miljoner mejl om året. Bara en bråkdel av dem är riktiga mejl, resten är spam, säger Niklas Narvell, it-chef på Eskilstuna kommun.
När det blir fel beror det, enligt honom, oftast på att filtret tycker att avsändaren eller ärendemeningen är suspekt.
Skräppostfiltret släpper igenom vissa mejl till mottagaren och märker de "probably spam". Dessa mejl går de anställda igenom. Majoriteten av de mejl som fastnar i filtret är det aldrig någon som läser, berättar Narvell.
– Vi måste skydda oss. I dag kommer många virus med mejlen. Det kan handla om att någon öppnar ett mejl och uppmanas att klicka på en länk, säger han.
Kan vanliga medborgare vara säkra på att deras mejl kommer fram?
– Ja, det kan de.