Vilken knapp väljer du?

Eskilstunaborna trycker allt oftare på den så kallade biståndsknappen när de kommer till butiken med sina burkar och plastflaskor. Inställningen till välgörenhet ökar sakta och säkert. I fjol blev totalbeloppet på Ica och Coop drygt 135 000 kronor. Röda Korset och organisationen Utan Gränser tog tacksamt emot.

ESKILSTUNA2009-03-22 18:04

Siffran är tämligen imponerande men kanske ändå inte så värst mycket att vara stolt över. Sammanlagt lämnades pant åter för cirka sju miljoner och då är det alltså inte mer än knappt två procent.

Det enskilt största beloppet kommer från Coop Forums kunder i Tuna Park, 44-120 kronor skänktes under 2008.

”Allt mer givmilda”

– Jag tycker att människorna blir allt mer givmilda och det är glädjande. Men vi gör inget aktivt för att de ska skänka mer, upplysningsvis finns i alla fall skyltning som berättar om möjligheten, säger Stefan Petersson, säljsupport hos Coop Forum.

Han berättar emellertid att man även samlar in ett ännu större belopp till Utan Gränser för bistånd genom de bössor som finns utplacerade vid kassorna.

– En bra grej som vi har är att sälja ”fuskmynt” till kundvagnarna för tio kronor styck och de pengarna går oavkortat till insamlingen.

Ekängen toppar

Bland Ica-butikerna toppar Kvantum Ekängen med drygt 27 300, en årssiffra som också hela tiden stiger.

– Trenden är klar och i december noterades rekord för en månad, 2 367 kronor, berättar ägaren Bernt Welander. Jag tycker att vi visar upp ganska gott resultat och jag tror att Röda Korset är nöjt. Möjligen skulle vi kunna skylta upp bättre att man kan skänka panten men jag tror nog att de flesta av våra kunder ändå vet och är medvetna om knappens betydelse.

Genererar miljoner

– Fast jag medger att det finns en större potential. Resultatredovisning varje månad kan vara ett sätt att skapa större uppmärksamhet.

De röda och gröna knapparna har funnits i ett antal år och genererar i landet som helhet miljonbelopp till välgörenhetsorganisationerna. Hela tiden tillkommer dessutom automater och dessa är givetvis utrustade så att det är enkelt med en gåva.

Men det kan ändå finnas en stor okunnighet bland kunderna om hur de kan gå till väga för att bidra. Och, som en centralt uppsatt Konsumföreträdare tipsar om:

– Man behöver ju inte skänka allt, det är helt okej med en mindre del. Eller, som vi vet sker, att människor låter burkpanten gå till Utan Gränser medan de själva löser in kvittona för flaskor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!