Regeringen har beslutat om en proposition som innebär ökat skydd för den som skadas i trafiken. Det innebär bland annat att de flesta elsparkcyklar blir trafikförsäkringspliktiga. Anledningen till detta är att regeringen vill skärpa reglerna och öka tryggheten, då allt fler olyckor med elsparkcyklar sker.
– Vi ser att vi har kunder som drabbas av olyckfallsskador från elsparkcyklar och stöldanmälningar kommer in till oss, säger Andreas Fahlstedt, chef för affär och marknad på LF Sörmland, och tillägger:
– Framför allt ser vi att olycksfallsskadorna är skador av svårare karaktär, som skallskador, käk- och tandskador.
Transportstyrelsen sammanställer varje år statistik över olyckor av diverse slag. När det gäller elsparkcyklar rapporterades det in 2 445 olyckor under 2021, under 2022 ökade det till hela 3 283.
LF Sörmland har i dag ingen produkt framtagen då det inte finns någon plikt att ha en försäkring för att framföra en elsparkcykel, men de har förberett sig på att det kommer ett sådant krav.
– Vi vill så klart försäkra våra kunder för det ändamålet. Just nu avvaktar vi om det blir klubbat, men mycket tyder på att det blir det. I samband med att vi utvecklar en försäkring för elsparkcyklar så räknar våra aktuarier på vad en sådan försäkring skulle kunna kosta.
Han förklarar att det förmodligen blir flera premiumargument, likt en bilförsäkring.
– Om vi pratar bil, så hur mycket man kör, var man bor, hur många som kör bilen och liknande. Det finns riskhöjande faktorer som vi måste titta på. Vilka särskilda riskfaktorer det finns kring denna fordonstyp kommer att ligga bakom prissättningen.
Andreas Fahlstedt säger att det finns ett dubbelsyfte med en trafikförsäkring.
– Syftet är att man själv ska vara skyddad som trafikant om en olycka sker, och även de oskyddade som du möter i trafiken. Det kan bli dyrt utan försäkring om en olycka är framme. Det ska bli spännande att se utgången av det här.
Vid en sådan försäkring, kan det krävas hjälm för den som kör?
– Det är inte helt omöjligt. Det skulle kunna komma ett sånt krav med tanke på att mopeder har krav på hjälm, och det här är ett liknande fordon. Att ha hjälmkrav handlar om att skydda den som kör från svåra skador, det tycker vi är ett bra krav.
Han tror att en trafikförsäkring på en elsparkcykel skulle kunna bli lik en bilförsäkring och mopedförsäkring.
– Jag skulle tro att försäkringen blir sluten till fordonet. Jag skulle föredra det, som med en bil.
Tidningen gav sig ut på stadens gator för att få några kommentarer från elsparkcykelåkare om trafikförsäkringskrav och eventuellt hjälmkrav.
– Jag tycker det är smidigt att åka och jag åker jättemycket, säger Bashir Ghaderi, 19 år, som kommer farandes.
Han tycker att det här med försäkring känns svårt.
– Jag har aldrig själv varit med om att någon skadats eller krockat med elsparkcyklar. Själv vill jag inte ha hjälm, men måste man så har jag det förstås. Jag tycker att elsparkcyklar borde besiktas så att allt ska funka på dem. Och max få köra 25 kilometer i timmen. De här är framtiden, de är jättesmidiga.
Trafikskadelagens tillämpningsområde utvidgas så att även flertalet elsparkcyklar och vissa andra eldrivna cyklar utan pedaler omfattas av kravet på trafikförsäkring. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 23 december 2023.