Cecilia Christiansen introduceras själv för den digitala interaktiva skrivtavlan för två år sedan. Då var hon mycket skeptisk.
– Jag provade egentligen bara för att bevisa att den inte var särskilt bra, utan bara kostade en massa pengar.
Men fördelarna övertygade henne. Möjligheterna att snabbt kunna koppla skrivtavlan mot pedagogiska internetsidor, visa filmer på skärmen och enkelt visualisera mattetal för eleverna fick henne att byta ståndpunkt.
Den går också att använda på ett helt traditionellt sätt, där man skriver, ritar och suddar.
När Cecilia Christiansen själv blivit omvänd, fick hon ansvaret att utbilda sina kollegor i den nya tekniken. I dag föreläser hon även för lärare på andra skolor.
– Tavlan passar i alla ämnen. Som geografilärare i dag skulle man nu till exempel kunna visa bilder på vulkanutbrottet på Island.
Kommunen måste våga satsa på tekniken och vidareutbildning för lärarna, menar Cecilia Christiansen. Det är inget redskap man lär sig hantera i en handvändning, men som blir ovärderlig när man väl fått kläm på, intygar hon.