– Medarbetarsamtalet är ett professionellt och strukturerat samtal i dialogform, chefen och medarbetaren emellan. Ofta kan man höra chefer som tror att det inte behövs eftersom man ändå pratas vid varje dag över en kopp kaffe. Men det är inte alls samma sak, säger Catharina Matsdotter som bland annat arbetar med ledar- och medarbetarutveckling.
Hon förklarar att man till exempel kan fånga saker som man normalt inte vill ta upp när andra lyssnar. I samtalet behandlar man dåtid, nutid och framtid. Man kollar av hur tidigare uppställda mål har blivit uppfyllda och kommer överens om nya mål för medarbetaren.
– Det är ett verktyg både för chefen och medarbetaren. Ledarskapet blir tydligare. Det blir lättare för chefen att hjälpa medarbetaren att bryta ner företagets mål till sin egen insats. Det är också ett ypperligt tillfälle att få medarbetaren att känna sig sedd och bekräftad, förklarar Kristina Dahlén, också hon coach inom ledar- och medarbetarskap.
Läs mer i tisdagens nummer av affarsliv.biz.