Magnus Johansson avslöjade att han skickades på en miljökonferens av en lärare, eftersom han var så busig, och att det var startskottet på ett miljöintresse som visserligen hade grogrund hemifrån, men som fick fart där och då. Numer är han kommunalråd i Eskilstuna och partiledare för det lokala Miljöpartiet i stan. Att han valde den banan har han inte ångrat eftersom det också innebär en del självförverkligande samtidigt som han får jobba med den stora missionen: att "rädda världen". Det blev ett litet komiskt misstag mitt i intervjun med programvärden Julia Rosqvist när han råkade dricka vatten ur hennes kopp. Han fann sig snabbt och sa:
- Man måste ju spara på vattnet.
Annat än vatten är det som Trafalgar och Agent Kommunikation så framgångsrikt har lanserat, nämligen Motörhead-shiraz vinet. Martin Roos, Markko Määttä och Andreas Besterman berättade om vägen från att via Martins konakter i musikbranschen få uppdraget att marknadsföra hårdrocksgruppen Motörheads vin - till att tänka ut en strategi för pressen med storytelling som bas samt att tänka paketering och marknadsföring av hela konceptet i olika kanaler.
- Lansering av vin av olika musikgrupper har förekommit tidigare, men
det var inte förrän vi gjorde det som det blev en succé, sa Martin Roos.
De första 6 000 flaskorna tog slut på två dagar och hittills har 130 000 flaskor sålts och det bara i Sverige, Norge och Finland. (Som jämförelse så får en musikgrupp platinaskiva efter 40 000 sålda exemplar). Lanseringen har nyligen startat i England och Tyskland och Markko Määttä är mycket nöjd över det mottagande som de har fått.
På skärmen visades läckra annonser av vinet, något som Andreas Besterman varit kreativ boss för.
- Det gällde att ha ett helhetstänk från etikett till förpackningar och annonser. Och att anpassa marknadsföringen till de olika ländernas förutsättningar, förklarade han.
En del i framgången tror de har varit att rockgruppen Motörhead gjorde något oväntat.
- Hade de marknadsfört en whiskeysort tror jag inte att det alls hade fått samma
effekt och genomslag. Dessutom är det troligtvis en helt annan målgrupp än den vanliga vindrickaren som attraheras av det här konceptet, plus att man även fångar alla de andra, sa Markko Määttää.
Det konstaterades att det har blivit en gå-bort-på-middag-present och programvärden Julia önskade att förutom ett rött och ett rosévin även skulle finnas ett vitt.
Shopping kan man ägna sig åt på Tuna Park och vi på affarsliv.biz lyfte fram pressreleasefunktionen och visade hur Peder Berentsen, tidigare centrumledare på Tuna Park, lagt in ett meddelande om att han nu byter till Vällingby city. Och hur redaktören för bizzen sedan gjorde en nyhet av detta genom att bygga på med en telefonintervju. Kommer du in så når du ut, är ju vår devis här på affarsliv.biz!!!.
Som av en händelse var det nya centrumledaren för Tuna Park om sedan tog plats i soffan. Hon fick presentera sig och Julia pressade henne lite på hur de kommer att jobba vidare med marknadsföringen.
- Fortsatta kupongrace, en och annan Idolvinnare samt olika teman, var
det som Ylva Johansson lyfte fram så här långt.
En nyhet var att de skall utveckla restaurangdelen eftersom många satsar på en heldagsupplevelse med shopping och att äta är en del av detta.
Två reklampauser och en trissskrapning hanns det också med. Samt nyhetsuppläsning och information från dagens sponsor: Eskilstuna Trade Center.
FOTNOT: Från säkra källor har vi också fått höra att när Motörhead-vinet serverades vid Classic Rock Awards häromdagen hade Gene Simmons varit riktigt avundsjuk på sina rockkollegor i Motörhead...