Eskilstuna är Volvo CE:s största sajt i hela världen, enligt Carl Slotte, chef för säljregion Europa och International på Volvo CE. Här händer det mycket nu och det är bara början på en framtid som går mot helt fossilfritt.
– Volvo CE är först med fem fullt batterielektriska hjullastare och grävmaskiner på anläggningsmaskinmarknaden i världen. Det är värt att säga att de är helt industrialiserade, det vill säga att de är kommersiellt tillgängliga på marknaden, konstaterar Toni Hagelberg, head of sustainable power system på Volvo CE.
I Eskilstuna har Volvo CE två försäljningsregioner, komponentfabrik, ingenjörer på teknologicentret och även Volvo customer center som hela tiden växer.
– Den teknologi som vi utvecklar här i Eskilstuna är basteknologin för alla våra produkter, vi är ett nav för hållbarhetsresan på alla sätt och vis, menar Toni Hagelberg.
– Och Eskilstuna är en viktig del för vår resa mot fossilfria produkter, fyller Carl Slotte i.
En ny test-och demonstrationsbana växer fram på customer center i Eskilstuna och planeras vara klar innan årets slut.
– Den här nya delen av customer center kommer primärt användas för testning och demonstration av det kompletta TARA-systemet, det vill säga de autonoma och batterielektriska ’minidumprarna’ TA15 som kommer rulla på en knappt två kilometer lång vägslinga, på inhägnat område ur säkerhetssynpunkt, säger Anne Bast, kommunikationsansvarig på Volvo CE.
Från ett kontrollrum kan deras ingenjörer övervaka hela sajten inklusive körning, laddning, lastning och avlastning, allt uppkopplat till 5G när banan väl är operationell.
– Anläggningen kommer också möjliggöra utveckling och demo av produktivitetslösningar för våra kunder där de i realtid kan få en förståelse för olika tjänster såsom sajt- och produktionsmätning. Vi tycker att vi har världens bästa kundcenter här på hela 75 hektar yta, med den nya banan som byggs. Det här är inte framtiden, det här händer här och nu, konstaterar Anne Bast.
Carl Slotte håller fullständigt med Anne Bast.
– Det här finns inte någon annanstans i hela världen, testbanan och lösningen som testas här. Vi är väldigt unika. Men det finns utmaningar också, det behövs väldigt bra elinfrastruktur för att allt ska fungera smärtfritt.
Förutom de fem eldrivna maskinerna har Volvo CE precis presenterat världens första fordon byggd av fossilfritt stål.
– Det första exemplaret i världen har precis visats upp. Vi har en ambition att producera både lastvagnar och anläggningsmaskiner i fossilfritt stål framöver. Och eldrivna förstås, säger Carl Slotte.
– Det har pratats så länge om det här och nu händer det på riktigt, fyller Toni Hagelberg i.
Volvo CE har som åtagande att sänka sitt koldioxidutsläpp med 30 procent fram till 2030, jämfört med 2019 som referens.
– År 2040 ska de produkter vi säljer vara helt fossilfria och 2050 ska vi ha en komplett flotta bestående av enbart fossilfria maskiner, säger Toni Hagelberg, och fortsätter:
– För att göra det måste vi jobba med tre delar; batterielektriska lösningar, bränslecellsteknik samt olika typer av biobränslen.
Ett labb för att testa bränslecellsteknologin för Volvo CE:s applikationer finns i Eskilstuna sedan ett halvår tillbaka.
– Det har varit dieselteknologi tidigare, i framtiden behövs andra tekniska lösningar. Tillgången på el och vätgas ser olika ut i olika delar i världen. Det som är rätt lösning på en plats kan vara helt fel på en annan, menar Toni Hagelberg.
Han berättar att teknologin bakom företagets koldioxidfria produkter till stor del utvecklas i Eskilstuna.
– För att nå målen till 2030 och 2040 har vi också ett åtagande att minst 35 procent av våra sålda maskiner år 2030 ska vara eldrivna.
Anne Bast förklarar att merparten av koldioxidutsläppen kommer när maskinerna idag används.
– Utsläppen under produktion är väldigt små om man ser till hela ekokedjan.
– Man pratar om tre delar av utsläpp, från vår egen verksamhet och faciliteter, hur maskinerna tillverkas och hur de används. Den senare är den viktigaste att minska och det kan vi göra genom bland annat eldrivna maskiner, tillägger Toni Hagelberg.
Carl Slotte menar att det finns ytterligare en aspekt när man går över till elektrifierade fordon.
– Det måste finns en infrastruktur för att kunna använda dem också, att det finns fossilfri el. Det är ju inte bra om vi levererar fossilfria maskiner som sen laddas upp med el från koldrivna anläggningar, då tappar vi ju en del av poängen.
Han säger att marknaden för eldrivna maskiner gått snabbt framåt då viljan att förändras har ökat hos många.
– En stor del av vår kundbas har en stor hållbarhetsagenda idag, frågan är hur vi kan stödja deras resa. Vi har en gemensam agenda och målbild, vi tar de här stegen tillsammans för att nå målen, säger Carl Slotte och fortsätter:
– Det är en klar skillnad mot tidigare då vi idag samarbetar mycket nära våra kunder i produktutvecklingsfasen. Ett stort teknologisteg tas nu och vi lär oss under resans gång tillsammans med våra kunder.
Ur teknologiperspektiv är komplexiteten stor.
– Det är en stor utmaning, det är ett gigantisk stort steg vi behöver göra nu. Det behövs spetskompetens och det har vi i Eskilstuna, vi är väldigt tidigt ute, konstaterar Toni Hagelberg.
– Sen är det väldigt bra att ha närheten till Mälardalens högskola också, för att säkra den här biten. Över huvud taget är Mälardalsregionen en viktig region i detta teknologiskifte och vi tror att detta är en styrka för att säkra ytterligare kompetensförsörjning, menar Anne Bast.
Idag har Volvo fem eldrivna anläggningsmaskiner och är med det utbudet världsledande på marknaden.
– Det här är bara början, vi kommer att ta ännu större steg framöver. Vi är världsledande men har bara börjat resan, menar Carl Slotte.
– Den teknologiutveckling som kommer ske de kommande tio åren saknar motstycke i ett historiskt perspektiv, avslutar Toni Hagelberg.
I början av oktober presenterade Volvo CE den nya eldrivna kompaktlastaren L20 Electric samt de eldrivna kompaktgrävarna EC18 Electric och ECR18 Electric som ansluter till de redan lanserade L25 Electric och ECR25 Electric.
Den 13 oktober presenterade de även världens första fordon tillverkat av fossilfritt stål från SSAB, en lastbärare för användning inom gruvdrift och stenbrytning.