Volvo satsar i Eskilstuna: "Strategisk investering"

Volvo construction equipment, Volvo CE, har beslutat att göra en storinvestering på sitt customer center i Eskilstuna.

"Det här är en mångmiljonsatsning, vi måste accelerera utvecklingen. Vi har en större efterfrågan än vi kan hantera i dag", säger Calle Skillsäter, teknisk specialist på uppkopplade maskiner på Volvo autonomous solutions, bild ner till höger. Till vänster Johan Börstell.

"Det här är en mångmiljonsatsning, vi måste accelerera utvecklingen. Vi har en större efterfrågan än vi kan hantera i dag", säger Calle Skillsäter, teknisk specialist på uppkopplade maskiner på Volvo autonomous solutions, bild ner till höger. Till vänster Johan Börstell.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna2021-03-01 09:21

Volvo CE bygger världens första test-och demonstrationsområde i sitt slag för elektriska och autonoma transportlösningar på sin demoanläggning i Eskilstuna.

– Det här är en mångmiljonsatsning, vi måste accelerera utvecklingen. Vi har en större efterfrågan än vi kan hantera i dag, säger Calle Skillsäter, teknisk specialist på uppkopplade maskiner på Volvo autonomous solutions.

undefined
Volvo CE öppnar ett nytt test-och demonstrationsområde i Eskilstuna för hållbara lösningar dedikerade för uppkopplade, elektriska och autonoma maskiner.

Byggarbetet av det 66 000 kvadratmeter inhägnade området påbörjades i december. Det innefattar en väg där i första skedet den revolutionära produkten TA15, en helelektrisk, autonom minidumper, ska visas. Detta inklusive laddningsinfrastruktur, 5-G uppkoppling, kontrollrum, utbildningslokaler, läktare med mera.

– Detta är en ytterst viktig strategisk investering för Volvo CE och Volvokoncernen i stort då det är ett bevis på vårt åtagande att driva hållbara kundlösningar genom innovation, säger Carl Slotte, chef för säljregionerna Europa och International på Volvo CE.

undefined
Bild på en prototyp till TA15 från Volvo CE:s "hemliga" demoområde i Eskilstuna.

Volvo har tre större hållbarhetsmål att infria inom fem till tio års tid.

Det första är att 35 procent av deras totala sålda maskiner ska vara elektrisk 2030. Det andra att 50 procent av deras totala omsättning 2030 ska komma från service och tjänster, såsom lösningar för att öka kundernas drifttid och produktivitet. Det tredje är att de senast 2025 ska ha sålt 100 stycken transport och infrastrukturlösningar, exempelvis som denna Tara transportlösning.

– Två maskiner ska kunna möta varandra på den nya banan, säger Johan Börstell, chef för utomhusverksamheten på customer center.

undefined
"Man ska arbeta med hur man kan producera som mest på så lite bränsle som möjligt. Vi har maskinerna och kunskapen här, det vore dumt att inte utnyttja. Det är väldigt kul att få göra något sånt här", säger Johan Börstell, chef för utomhusverksamheten på customer center.

Han förklarar att en utbildningsyta även ska byggas.

– Man ska arbeta med hur man kan producera som mest på så lite bränsle som möjligt. Vi har maskinerna och kunskapen här, det vore dumt att inte utnyttja. Det är väldigt kul att få göra något sånt här, menar Johan Börstell.

Det nya innovationsområdet förväntas öppna senast i höst.

– Planen är att kunna testa och demonstrera vårt Tara-system här. Vi vill visa hur vi startar upp och stänger ner systemet, då det inte finns några förare, förklarar Calle Skillsäter.

undefined
"Planen är att kunna testa och demonstrera vårt Tara-system här. Vi vill visa hur vi startar upp och stänger ner systemet, då det inte finns några förare", förklarar Calle Skillsäter, teknisk specialist på uppkopplade maskiner på Volvo autonomous solutions.

Banan blir en inspelad GPS-slinga som maskinerna följer. Den ska mäta cirka 1.6 kilometer med vissa instick på banan.

– Det här är en viktig beståndsdel för oss och att det sker just i Eskilstuna är stort. Det ska bli en helhetsupplevelse här, från de klassiska maskinerna till våra nya uppkopplade autonoma, avslutar Calle Skillsäter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!