Volvo och Parken Zoo fortsätter samarbete

Geparderna Toto och Lente har fått nytt sällskap i sitt hägn – en gepardmönstrad hjullastare. Parken Zoo och Volvo vill dra nytta av varandras varumärken. Sedan länge får Volvoanställda rabatt på årskort, och djurparken får upp besökssiffrorna.

Foto:

Eskilstuna2014-06-17 17:10

Det nya inslaget i gepardhägnet på Parken Zoo presenterades på tisdagen. Trots att hjullastaren inte är till för att användas så överlämnades nycklarna symboliskt till Parken Zoos vd Irja Bäckström av Jörgen Svenningsson, platschef på Volvo Construction Equipment. Tanken är att hjullastaren endast ska stå i hägnet.

– Det är en bra symbolik i det här. Här står en väldigt ren maskin i en väldigt ren miljö, sade Jörgen Svenningsson, platschef på Volvo CE vid pressträffen.

– Denna maskin är en produkt av vårt arbete med att utveckla renare avgassystem.

Den gepardmönstrade hjullastaren har tidigare gått som testmaskin i det utvecklingsarbetet.

Parken Zoos vd Irja Bäckström tycker att symbolvärdet i placeringen av hjullastaren är viktigt.

– Det här är en symbol för vårt gemensamma intresse för miljö och biologisk mångfald.

Att fordonet placerades just hos den utrotningshotade arten geparder har flera anledningar.

– Geparderna ingår i vårt bevarandeprogram, och är de snabbaste djuren. Det här hägnet är också tillräckligt stort, säger Irja Bäckström.

Men hjullastaren är inte en del i något större samarbetsavtal mellan fordonstillverkaren och djurparken.

– Det här handlar om att vi vill visa upp oss som arbetsgivare, och att det känns som en kul grej att visa upp oss tillsammans, säger Anne Bast, kommunikationschef på Volvo CE.

Förutom det faktiska fordonet sker ingen sponsring i övrigt. Däremot finns ett sedan länge inarbetat samarbete som handlar om att Volvoanställda får köpa årskort till djurparken till ett kraftigt subventionerat pris. Till exempel får en Volvoanställd betala 350 kronor för ett årskort för en vuxen med inträde till djurparken inklusive bad och parkering. Ordinarie pris för ett sådant kort är 950 kronor. Det innebär en rabatt på dryga 60 procent.

Volvos 2 300 anställda har genererat en försäljning på uppemot 3 000 årskort årligen, enligt Irja Bäckström. Det har hjälpt Parken Zoo att få upp besökssiffrorna.

I gengäld betalar Volvo ett marknadsbidrag till Parken Zoo på omkring 100 000 kronor, vilket endast täcker upp för en bråkdel av rabatten som djurparken ger.

– Vi får volym av besökare, det vill säga de anställda och deras familjer som kommer hit. Det är ett sätt för oss att stimulera till att fler köper årskort. Det hjälper oss i vår marknadsföring. Vi ger Volvo rabatter utifrån de volymer som kommer, säger Irja Bäckström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om