Volvos nya elmaskiner på plats: "Det här är framtiden"

Volvo CE:s helt nya elmaskiner L25 electric och ECR25 electric har anlänt till företagets democenter i Eskilstuna. De är betydligt tystare jämfört med sina dieseldrivna släktingar, trots att de kan utföra samma arbete.

Johan Börstell, chef för verksamheten på Volvo CE customer center, står bredvid nya ECR25 electric som är i stort sett lika hög som han själv. Vid spakarna i elmaskinen sitter Adam Lindberg, instruktör och demoförare.

Johan Börstell, chef för verksamheten på Volvo CE customer center, står bredvid nya ECR25 electric som är i stort sett lika hög som han själv. Vid spakarna i elmaskinen sitter Adam Lindberg, instruktör och demoförare.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna2021-03-02 05:54

Fem personer arbetar på utomhusverksamheten på Volvo CE customer center i Eskilstuna. Området är hela 750 000 kvadratmeter stort och de tar emot cirka 20 000 besökare om året, under ett normalt år. Det är allt från små grupper till Volvos stora familjedagar där det kan bli upp mot 3 000 personer.

Maskinerna på området brukar vara drivna av HVO, Hydrerad vegetabilisk olja, Nu har de fått konkurrens av två nykomlingar, L25 electric och ECR25 electric.

undefined
Ladduttaget på L25 electric. Det finns två ladduttag, ett för långtidladdning, cirka 12 timmar, och ett uttag för snabbladdning, på ett par timmar. På bilden Adam Lindberg.

– Prestandamässigt är det ingen större skillnad på maskinerna. Skillnaden är att de här två måste ladda batterierna. De går mycket tystare, de låter knappt alls och kan arbeta både ute och inne, säger Adam Lindberg, instruktör och demoförare, och tillägger:

– Det här är framtiden.

Johan Börstell är chef för utomhusverksamheten på customer center. Han berättar att de inte har satt de nya elmaskinerna på prov, än så länge.

– Vi ska utmana dem och se hur lång tid batterierna klarar. Generellt gäller det att hitta harmonin, balansen mellan motorn och drivsystem, förklarar Johan Börstell och fortsätter:

– Första intrycket av elmaskinerna är väldigt positivt.

undefined
Adam Lindberg spakar Volvo CE:s nya elmaskin ECR25 electric.

Han förklarar att om tio år ska 35 procent av Volvo CE:s maskinförsäljningen vara elektrisk. Det här är de två första elmaskinerna av många.

För att köpa elmaskiner krävs en förbokning och några av de första maskinerna har nyligen levererats till två företag i Norge bland annat.

– Vad som är nytt här att man förbokar sin maskin på nätet. Det finns ett fantastiskt intresse har vi märkt. Vi räknar med att det tar riktig fart med leveranser under maj och juni, säger Fredrik Rigö, chef för Swecons marknadskommunikation som marknadsför Volvo CE:s maskiner.

De har nu demomaskiner ute i landet och hoppas på att kunna sälja 15-20 stycken av varje modell i Sverige innan årets slut. Demomaskiner finns i Stockholm, Göteborg och Malmö, två av varje variant på varje ort.

undefined
"Det här är kraften i stället för dieselmotorn", säger Anders Rehnström, instruktör och demoförare på customer center, när han står vid L25 electrics motorhuv.

– Första steget är att komma hit och känna på grejerna, säger Adam Lindberg.

– Marknaden måste bara börja vänja sig med det här, det är en utmaning. Men det här är en hållbar kraft, energikällorna är oändliga, bryter Johan Börstell in och avslutar:

– Vårt tekniska centrum här har varit med och utvecklat maskinerna, som till exempel ett delsystem. Maskinerna tillverkas i Tyskland och Frankrike.

undefined
Volvo CE:s nya elmaskiner L25, electric, närmast i bild, och ECR25 electric är betydligt mer tystgående än sina släktingar som kör på diesel.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!