Han har suttit på vd-stolen i Volvo, Sveriges största bolag, sedan oktober förra året då han rekryterades från Scania. Förhoppningarna och förväntningarna på att han ska se till att vinsterna ökar är stora.
– Vi är 100000 människor i den här koncernen och ibland blir det väldigt mycket fokusering på vd och koncernchef. Det jag kan bidra med är värderingar och ledarskap, hur vi ska köra koncernen, säger han vid en kortare pressträff under det späckade schemat.
Han är på resande fot hälften av årets dagar. Att det dröjt nio månader innan besöket i Eskilstuna blev av förklarar han med att det varit fullt fokus på lastbilssidan, bolagets största affärsområde, där man nu anställer 400-500 personer. Samma positiva utveckling finns inte inom anläggningsmaskiner, där Volvo CE av analytiker ibland beskrivs som bolagets sorgebarn.
– Det ska inte beskrivas som ett problemområde, däremot är marknaden ett problem där Volvo CE har utsatts för ett hårt tryck för att anpassa sig. Glädjande är att vi fortsätter att ta marknadsandelar i vårt kärnsegment, inte minst i Europa med tunga maskiner, vilket har stor betydelse för Eskilstuna, säger Lundstedt.
Hans bild av anläggningen i Eskilstuna är mycket positiv och han verkar uppriktigt imponerad under besöket.
– Det är en mycket bra verksamhet. Vi är bra positionerade, vi är välinvesterade och har möjlighet att ta mer volym. Som läget är nu är det en marknadsfråga, säger han och fortsätter:
– Fabriken i Eskilstuna är i världsklass för att fortsätta att utveckla Volvo CE. Och det man ska trycka på är att vi här i Eskilstuna har den största samlingen av ingenjörer, där 800 personer jobbar med huvudkomponenter som transmissioner och bakaxlar men också framtida teknologier som automatisering och elektrifiering som komplement till diesel.
Så sent som i maj varslades 120 anställda på Volvo CE i Eskilstuna om uppsägning men några ytterligare neddragningar är inte aktuella.
– Ett viktigt budskap är att vi kommer fortsätta satsa i Eskilstuna. Vi har till exempel vårt nya technology center som snart ska sättas i drift, en investering på ett par hundra miljoner. Det är tydliga tecken på att vi inte kör någon svälta räv-taktik, vi fortsätter investera, säger Martin Lundstedt.