– Vi har oerhört duktiga och engagerade människor som tillsammans skapar det här. Den här framgången tillhör verkligen alla som jobbar här, säger Lars-Ola Lundqvist och fortsätter:
– De bra produkterna och leveranssäkerheten kommer ur människornas förhållningssätt till sitt arbete och ambitionen vi har i att det ska bli rätt.
Westermo sysslar med industriell datakommunikation. Förra året ökade försäljningen med 17 procent till 461 miljoner kronor.
– Förklaringen är egentligen ett långsiktigt arbete med en klar och konsekvent strategi. Arbetet har pågått under ett antal år med att dels utveckla, dels bygga upp marknadsorganisationen och även varumärket.
Westermo är ett dotterbolag till det börsnoterade Beijer Electronics som i går offentliggjorde sin bokslutskommuniké. Westermo framstår där som ett guldägg i koncernen som till följd av vikande försäljning inom ett annat affärsområde försämrade sitt resultat under 2015 till drygt 50 miljoner kronor.
Westermo levererade ett styrkebesked under det fjärde kvartalet i fjol då företaget fick förnyat förtroende att leverera en stororder på 4 miljoner dollar avseende nätverksutrustning till Toshiba för utbyggnaden av tunnelbanan i Washington DC.
Under perioden fick Westermo även tre nya kunder inom tågsegmentet.
– Relativt sett är det inte så många som bygger tåg så att vinna tre nya kunder i samma kvartal är rätt stort. Det är från tre olika europeiska länder. Det är en tågbyggare i Spanien, en i Tjeckien och en systemleverantör i Frankrike, säger Lars-Ola Lundqvist.
Samtidigt som Westermos försäljning har ökat kraftigt är vinsten relativt oförändrad på cirka 50 miljoner kronor.
– Det stora som hände här för ett och ett halvt år sedan var att ägarna bestämde sig för att investera ordentligt i att bygga upp organisationen och vår produktionsapparat för att kunna växa företaget snabbare. Den planen följer vi. Det innebär att vinstmarginalen blir lite lägre under ett par år under tiden vi bygger upp förmågan och kapaciteten. Sedan ska försäljningsökningen komma med tiden.
Investeringsplanen innebär att 175 miljoner kronor investeras över en treårsperiod. Investeringarna handlar bland annat om inköp av maskiner och nyanställningar. Westermo kommer i år att anställda mellan 15 och 20 personer.
– Det kommer att vara ytterligare några personer inom produktutveckling, det kommer att vara folk inom produktion. Det kommer att vara folk inom marknad och kundsupport.
Lars-Ola Lundqvist är positiv inför framtiden.
– Vi befinner oss i en marknad som växer. Vi har en långsiktig strategi. Våra kunder är väldigt nöjda med det vi gör. Det finns många fler kunder där ute som skulle ha nytta av det vi gör. Vi satsar hårt på att utveckla nya produkter och ligga i teknikens framkant. Alla de här sakerna tillsammans blir en väldigt positiv utsikt.