Under aprilvädrets snöigaste dag skulle Eskilstunabon William Heikinaho, 31, köra de fem milen till hemstaden Köping för att hälsa på familjen.
– Det var ändå fredag, så jag satte på min Skrål och vrål-spellista och satt där och sjöng med i musiken, minns William, som berättar att det kan ha varit Queens The show must go on som sjöngs när han överraskades av en blixt i ansiktet.
På väg 250, strax innan Kungs-Barkarö, hade han passerat fartkameran i för hög hastighet.
– Jag hann tänka "fan". Tydligen var det en 70-sträcka där – jag körde i 84 och hade inte sett någon 70-skylt, säger William Heikinaho.
En tid efteråt damp ett brev med en faktura från polisen ner i brevinkastet.
– Till en början tänkte jag att jag bara får betala och gå vidare. Men när jag fick brevet med bötesbeloppet på 2 000 kronor kändes det ändå inte riktigt okej – jag hade ju inte sett skylten, men det var svårt att hävda för polisen utan belägg. Så då funderade jag på hur jag skulle kunna bevisa det.
William, som är ingenjör och van vid att räkna och sammanställa data, vände sig då till SMHI:s hemsida.
– Där tittade jag på vindriktning och nederbörd. Jag räknade ut ett medianvärde på nederbörden under de 48 timmarna kring att bilden togs och kunde konstatera att all snö hade blåst mot skylten som satt innan fartkameran. Så jag plockade ut en tabell och räknade ut en formel som visade att snön gick åt samma håll jag körde åt.
William Heikinaho skickade in underlaget, tillsammans med en pilprydd karta som tydligt visade vindriktningen, till polisen för att överklaga ärendet. I maj kom beskedet: förundersökningen läggs ned.
– Det var lite ofattbart, jag vågade inte riktigt vara säker på att det verkligen gått igenom. Så jag dubbelkollade med några kompisar som alla bekräftade att jag lyckats. Sedan ringde jag morsan, som jag snackat med om det här innan, och berättade. Vi satt och garvade i flera minuter.
Anneli Ruuska, polis på trafikgruppen i Eskilstuna, har förståelse för att William Heikinahos ovanliga överklagan gick igenom. Hon berättar att hon och hennes kollegor alltid sopar bort eventuell snö från skyltarna när de utför laserkontroller på vägarna.
– Ser man inte att hastigheten sänks är det annars svårt att veta vad som gäller som bilist, konstaterar hon.