Willys mardröm i P-härvan – kunderna flyr butiken

Lennart Eriksson drömmer om en sak.
Att Willys inte längre påverkas av situationen på parkeringen.
– Man blir helt maktlös, säger butikschefen.

Lennart Eriksson är butikschef för Willys Smeden.

Lennart Eriksson är butikschef för Willys Smeden.

Foto: Johan Kindmark

Eskilstuna2025-01-14 06:21

För drygt två år sedan blev Lennart Eriksson ny butikschef på Willys Smeden. Direkt förstod han ett det finns ett problem: Parkeringen. 

Den är omtalad i Eskilstuna. På ett negativt sätt. Böter hit. Och böter dit. I flera år har personer berättat om att lördagsgodiset eller den där ketchupflaskan snabbt blivit flera hundra kronor dyrare på grund av en gul lapp i vindrutan.   

Lennart Eriksson är säker. På grund av alla parkeringsböter tappar butiken kunder.  

När Eskilstuna-Kuriren pratar med butikschefen i telefon förstår han direkt att det är parkeringen som vi vill ställa frågor om.  

– Det är bara negativt för oss. Det finns ingenting positivt med den alls och det blir som ett sidoprojekt för mig och var för mina föregångare också. Kunder är missnöjda och slutar handla här, säger Lennart Eriksson.  

Willys äger inte parkeringen. Det är fastighetsbolaget som gör. Det är de som anlitat Svea p-services tjänster. 

– Den dagen vi blir av med parkerings... 

Han stannar till ett tag. Funderar på hur han ska formulera meningen på bästa sätt. 

– Alltså då är det guld och gröna skogar. Men absolut, det är jättemycket kunder som åker till andra ställen än hit för att handla. 

undefined
Parkeringen utanför Willys är den som det diskuteras mest om i Eskilstuna.

Googlar man Willys Smeden finns det över 1 000 recensioner. De flesta om... 

– ... parkeringen. 

Väldigt lite om hur butiken är. 

– Det är jättetråkigt. I Eskilstuna är vår Willysbutik känd för parkeringen. Många som inte ens är från Eskilstuna men som jobbat i staden känner till den. 

Har du försökt att prata med parkeringsbolaget eller fastighetsbolaget? 

– Willys har försökt ta över parkeringen sedan man tog över byggnaden. Man har försökt i olika omgångar att köpa den eller hyra, men det är tvärstopp. Inte ens en diskussionsfråga. Vi kommer ingenstans. Man blir helt maktlös, tyvärr. 

Willys butikschef berättar historier om arga kunder som kommer in. Om leverantörsbilar som fått parkeringsböter. Och om hur det har blivit en vardag för honom som han nu fått lära sig att leva med. 

– Jag kan hantera smällen. Men det är alltid tråkigt när personalen råkar ut för att kunder är förbannade och de kan inte göra någonting åt det. 

Reglerna på parkeringen är att det krävs parkeringsskiva för att stå där.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!