Wolt har ökat försäljningen under coronatiden

Matleverantören Wolt har den senaste tiden ökat sin försäljning mer än förväntat. "En anledning kan vara att folk jobbar hemifrån", säger Mårten Al Fakir Larsson, marknadschef på Wolt.

Wolt har till exempel fått mer att göra lunchtid när folk som jobbar hemifrån beställer restaurangmat.

Wolt har till exempel fått mer att göra lunchtid när folk som jobbar hemifrån beställer restaurangmat.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna2020-05-14 18:42

– Exempelvis har vi mer att göra lunchtid än normalt, säger Mårten Al Fakir Larsson, marknadschef på Wolt i Sverige. 

– I dagsläget har vi hanterat situationen väl och har kunnat upprätthålla en bra servicenivå i alla våra städer och så även i Eskilstuna. Vi ska göra allt för att bibehålla detta även om efterfrågan skulle fortsätta att öka. 

Wolt sysslar med hemleverans av restaurangmat. Företaget finns sedan i mars förra året i Eskilstuna. 

– Vår verksamhet utvecklar sig bra i Eskilstuna och det är stadigt fler och fler som upptäcker Wolt varje dag, säger Mårten. 

undefined
Med hjälp av matlverantörstjänsten Wolt kan restauranger fortsätta att komma i kontakt med sina kunder.

Genom matleveranstjänstens app kan Eskilstunaborna få mat från olika restauranger levererad direkt till dörren. Enligt Mårten för Wolt en nära dialog med sina restaurangpartners. 

– Svensk restaurangnäring står inför en allvarlig situation. Under de senaste veckorna har mer än 100 nya restauranger börjat sälja på Wolt här i Sverige och det är mer än vanligt. De senaste tillskotten i Eskilstuna är bland annat Pinchos, Phoenix Pizzeria och Subway. Tack vare Wolt kan de fortsätta att nå sin kundkrets men även komma i kontakt med nya kunder som av olika anledningar inte kan ta sig till restaurangerna. Möjligheten att köpa take-away finns också via Wolt och den tjänsten är nu gratis för krögarna att använda. Vi har även erbjudit restaurangerna en ökad utbetalningsfrekvens för att på så vis ge dem en snabbare tillgång till likvida medel, vilket förhoppningsvis underlättar för krögarna att betala sina anställda och leverantörer.

undefined
Wolt utvecklade snabbt en funktion i appen där kunden kan få sin mat levererad till utanför sin dörr, utan mänsklig kontakt.

Mårten Al Fakir Larsson menar att hälsa är Wolts första prioritet eftersom företagets verksamhet normalt sett innebär mänsklig kontakt i samband med leverans. 

– Då vi i grund och botten är ett tech-bolag utvecklade vi snabbt en funktion i appen där kunden kan välja att få sin mat levererad till utanför sin dörr, utan mänsklig kontakt. Denna funktion är nu satt som standard sedan tre veckor tillbaka och i princip alla leveranser ställs nu utanför dörren. Vi har även uppmanat våra restaurangpartners att upprätta ett separat utrymme i lokalen där beställningen kan hämtas. Allt för att minimera mänsklig kontakt och risken för smittspridning för alla parter.

Karta: Eskilstuna
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!