– Jag har flera gånger fått beställningar med stora Ica-kassar som jag behöver bära upp för långa trappor. Vad får jag betalt? 30 kronor. Det räcker inte ens till bensinen, säger Mohammed Al Jashoby.
Han är en av alla Wolt-förare i Eskilstuna som menar att deras arbetsförhållanden är ohållbara.
Utan garantier och med sänkta betalningar så tjänar inte arbetarna tillräckligt för att leva, beskriver de. Betalningarna har sänkts två gånger, menar de anställda, vilket kräver mellan tio och tolv timmar i bilen för att kunna klara sig på lönen.
– Alla är trötta och har jättesvårt att leva, säger Sherif Muthana, en annan Wolt-anställd.
Förarna berättar att de får mellan 25 och 30 kronor vid varje beställning, innan skatt, och då ska allt som berör bilen arbetarna själva bekosta.
De har inte råd med försäkringar, hyror och att leva. Det är också för många förare i Eskilstuna, så det blir för få beställningar på varje anställd.
– Vi vill leva också, inte bara jobba. Men när vi inte får tillräckligt betalt så går det inte, säger Mohammed Al Jashoby.
Senast betalningarna sänktes handlade det om resorna till Torshälla, då kostnaderna blev större än intäkterna vid varje resa. Då anordnade man ett möte med Wolt och begärde mer betalt, berättar de.
– Vi har tidigare valt att strejka mot Wolt. Då fick vi bättre betalt på bara våra resor ut till Torshälla, men det varade bara några dagar innan det gick tillbaka till det vanliga – de låga betalningarna, säger Mohamad Samer.
Arbetarna har också upplevt att deras jobb är i farozonen, när liknande problem har lyfts upp.
– Vi tar en risk när vi kämpar emot, men om det inte blir bättre måste vi gå ut i strejk igen, säger Sherif Muthana.
Wolt Sverige AB menar att det inte gjort något fel och att deras arbetsmodell är hållbar, även för förarna.
– Rent generellt har Wolt en ersättningsmodell som innebär att det ska vara värt ens tid att leverera. Men eftersom varje leveransuppdrag är unikt kan prissättningen skilja sig. Att vi skulle ha höjt och sedan sänkt ersättningen i Eskilstuna stämmer inte, säger Erik Lindham, kommunikationsansvarig vid Wolt Sverige AB.
– Vi har en flexibel plattform och de kurirpartners som tar uppdrag är inte anställda av Wolt. De bestämmer alltså helt själva hur ofta och hur länge de arbetar, samt vilka uppdrag de vill leverera eller inte, säger Erik Lindham.