Under måndagen stoppade trafikpoliserna i Eskilstuna 27 fordon. Släp är ett fordon och bil ett. Totalt kontrollerades 13 färdskrivare och trafikpoliserna fann brister på nästan alla vilket gav böter på platsen. En av färdskrivarna stack ut i mängden.
– Vi plockade in två ekipage. Vi stoppade dem för att den ena lastbilen valde att köra om en annan lastbil på E 20 och att hastigheten då nog var för hög, säger Björn Thunblad, trafikpolis i Eskilstuna.
Vid kontrollen visade det sig att chauffören hade dubbla förarkort som han växlade mellan i färdskrivaren.
– Han påstod först att någon annan hade kört, men vi genomsynade det när han sa att han tagit sin dygnsvila i Mariestad. Han hade kört i tre timmar åt ett håll, stannade till och bytte förarkort, körde vidare i 20 minuter innan förarkortet byttes igen. Han var ensam i bilen och det gick inte ihop, så till slut erkände han.
När de kontrollerade körschemat upptäckte de att detta var ett upprepande tillvägagångssätt.
– Han fick dryga böter på plats. Och även en sanktionsavgift till transportföretaget han jobbade för, en summa på 380 000 kronor. Den kan bli ännu dyrare när Transportstyrelsen tittar på ärendet, förklarar Björn Thunblad och fortsätter:
– Enkelt förklarat, ingen större vila hos chauffören. Det kostar 20 000 kronor för varje dag som vi kan konstatera att föraren använt ett förarkort som inte är hans. Plus att han hade andra fel också.
Han var med om ett liknande fall i Malmköping för en kort tid sedan.
– Då var sanktionsavgiften på hela 600 000 kronor och efter att Transportstyrelsen tittat på ärendet blev det den summan åkeriet fick betala.
Vid en plätt intill avfarten till Kjula står Björn Thunblad tillsammans med ett gäng kollegor och kontrollerar fordon på tisdagsförmiddagen. Han förklarar att de kontrollerar utrustning, bromsar, belysning med mera, en så kallad flygande besiktning på de fordon de stannar.
– Det är ett detektivarbete vi bedriver, säger Björn Thunblad och skrattar innan han blir allvarlig igen.
De kontrollerar även vem som framför fordonet, har han rätt att framföra det, körkort, utbildning och om företaget har trafiktillstånd för att bedriva godstrafik i Sverige.
– Sen tar vi del av frakthandlingarna, hur de bedrivs. Det ska vara en sund konkurrens så att utländska förare inte kommer hit och konkurrerar ut inhemska.
Lasten kontrolleras så att den är väl förankrad och att den stämmer med det som står på frakthandlingarna.
– En del kör omkring med farligt gods utan rätt utbildning, tillstånd och skyltning på fordonet. Det måste märkas upp ordentligt med exempel frätande ämne, så vi vet vad som väntar om en olycka skulle vara framme.
Kontrollen av vilotid är en viktig del och det är ofta här många har fel i rapporteringen.
– Det är viktigt att chauffören tar raster och vilar så att den är utvilad.
Markus Pub arbetar som bilinspektör på trafikavdelningen på polisen i Eskilstuna. Men han är inte polis utan är inspektör.
– VI fiskade nyss upp den här lastbilen med släp från E 20, säger han och pekar på en grön lastbil intill.
– Vi tog emot honom väl och berättade varför vi stannat honom och vad vi ämnade att göra. Vi kollade kör- och viloschema, samt bil och släpvagn så att de var okej. I detta fall fick chauffören lämna kvar både bil och släp då tre av däcken på släpet hade sommardäck på, det är absolut förbjudet. Det kan orsaka väldigt svåra olyckor om chauffören plötsligt måste bromsa in hårt.
De arbetar i par vid kontrollen, en pratar med föraren vid hytten medan kollegan kontrollerar bil och släp. Personen i hytten hjälper till att manövrera bilen så att lampor kan testas.
– Den som sitter i bilen kollar även förarskrivaren, i detta fall jag. Är allt bra får han beröm och vi önskar honom en trevlig dag. Men har han brutit mot något får han ansvara för det och då leder det till böter. I det här fallet både böter och att han fick lämna både bil och släp kvar här. I andra fall kan det bli så att chauffören direkt måste åka till en verkstad och åtgärda fel innan han kan fortsätta på sin resa.
Björn Thunblad hoppar in i en trafikpolisbuss med kollegan Admir Djuderija och frågar om tidningens utsände vill följa med och leta upp nästa fordon att kontrollera. Självklart, var svaret.
Trafikpolis Thunblad kör ut bilen på E 20 i riktning mot Stockholm och stannar snart till på en trafikplats. Han kontrollerar att ingen trafik kommer innan han slår på blåljusen och åker rakt över alla fyra körfält till andra sidan av E20, i riktning mot Kjula.
De tittar på lastbilar som kommer farandes och försöker bedöma om det är några synliga fel på dem.
– En del företag är kända för att fuska så de tittar vi gärna på. Sen finns det andra som vi har lärt oss att de är väldigt duktiga på att sköta allt rätt och då behöver vi inte lägga tid på dem.
Plötsligt dyker en polsk lastbil upp i horisonten och båda trafikpoliserna i bussen är överens om att de ska följa efter för att stoppa den.
Polisbussen rivstartar och accelerar snabbt för att komma ikapp lastbilen, dock inte lika snabbt som en vanlig polisbil ska tilläggas.
De närmar sig lastbilen och kör sedan fram och lägger bussen bredvid förarhytten på lastbilen. Admir Djuderija vinkar åt chauffören att lägga sig bakom och sedan lägger de sig framför lastbilen fram till Kjula-avfarten där de svänger av på led.
Väl på kontrollplatsen kan de konstatera att allting är bra med bil och släp, men Admir Djuderija finner fel i körjournalen när han sitter framför datorn i polisbussen.
– På 24 timmar ska han ha körning, raster och dygnsvila. 13 timmar arbete, får köra lastbilen i max nio timmar, inom de timmarna ska annat arbete och exempel raster vara med.
Chauffören har precis som de flesta chaufförer de stannar brutit mot dygnsvilan och får därför 1 000 kronor i böter för förseelsen.
– Vi kontrollerar 29 dagar bakåt i tiden, den här hade fel den 13 januari där han bröt mot dygnsvilan. Det blir en tusing i böter den här gången. Jag kan se att han även brutit mot dygnsvilan i Tyskland för några veckor sedan, säger Admir Djuderija innan chauffören kallas in i bussen för att få sin böter.
Utanför polisbussen står Markus Pub och kontrollerar en ny lastbil som de har stannat. Bland det första de upptäcker är att även denna trailer har sommardäck på, med andra ord blir den stående kvar på platsen.