Banken varnar - bedragare ger sig på nysvenskar

Nu riktar bankbedragarna in sig på nya målgrupper för att försöka komma åt pengar. Tidigare var äldre människor i fokus. Nu är det företag. Ofta företag som drivs av nysvenskar som inte alltid behärskar det svenska språket fullt ut.

18 juni 2018 15:43

– Bedragarna har full koll på hur vi jobbar, konstaterar Anders Skepplund, säkerhetschef på Sparbanken Rekarne i Eskilstuna och Strängnäs.

Han berättar att kraven på bankerna blir allt tuffare. Myndigheterna kräver att bankerna har god kännedom om sina kunder.

– Vi får hårdare och hårdare krav på oss om att vi ska ha god kundkännedom. Det använder sig bedragarna av, säger Anders Skepplund.

Det som händer just nu är att företagaren blir uppringd av ett nummer som ser ut att vara från Swedbanks telefonbank. Men numret är trots att det ser så ut, inte det riktiga numret, säger Anders Skepplund.

Personen i andra änden av telefonen presenterar sig med namn och allt och säger sig ringa från bankens säkerhetsavdelning och förklarar att kundkännedomen ska uppdateras. Uppringaren säger också att flera brev har skickats ut, men att banken inte har fått något svar. Om inte uppdateringen sker nu, direkt, kommer kundens konton att spärras. Och för att uppdateringen ska fungera måste kunden legitimera sig via mobilt bankid här och nu...

Anders Skepplund vill nu varna alla som blir uppringda på det här sättet. Bankerna jobbar inte på det sättet, poängterar han.

Han berättar att det finns information på bankens hemsida, när man loggar in på internetbanken, i appen och på flera andra ställen om att banken aldrig begär koder på det här sättet. Men eftersom bedragarna nu tycks ha riktat in sig på nysvenska företagare, kan många ha haft svårt att ta till sig informationen.

– Den enda gången kunden legitimerar sig på det sättet är när kunden själv ringer IN till banken, betonar Anders Skepplund.

Han berättar att bedragarna pratar jättebra svenska, att de är välorganiserade också geografiskt och har bra kontroll på omgivningen. De verkar mycket förtroendeingivande.

– Det här drabbar alla bankers kunder just nu.

Hur många av era företagskunder i Eskilstuna och Strängnäs har drabbats?

– Det har jag inte riktigt koll på. Men vi har haft ett flertal försök den här veckan, säger Anders Skepplund.

Om bedragarna lyckas lura "rätt" företagskund kan det komma att handla om mycket pengar. Även om det just nu tycks vara främst små eller medelstora företag som bedragarna försöker ge sig på, så kan det ändå bli stora summor pengar om företagaren inte är vaksam.

– Det kan vara egenföretagare, någon som driver en mindre butik, eller en bilhandel. Det kan vara stora summor som hanteras där även om det inte är ett stort företag, betonar Anders Skepplund.

Tänk på det här:

Identifiera dig ALDRIG med mobilt bankid eller bankdosan om någon ringer till dig och utger sig att vara från banken. Även om personen som ringer låter trovärdig och säger sig ringa från bankens säkerhetsavdelning.

Om du vill kontrollera det som personen säger genom att ringa upp själv, ring inte till det nummer som personen har ringt ifrån. Ta reda på numret själv – och ring genom att gå genom bankens växel till exempel och fråga dig fram.

Känns det fel så kan det vara fel. Lita på dig själv och din instinkt.

Känns samtalet obehagligt och du gissar att det är en bedragare i telefonen? Lämna inte ut några kontonummer eller identitetsuppgifter. Om du redan har lämnat ut uppgifter – kontakta banken och polisen. Annars: Lägg på luren. Du behöver inte vara artig.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Ingar Frostberg

Ämnen du kan följa